wie weet er een gevaarloos medicijn tegen histamine intolerantie ?

de bestaande medicijnen kennen veel bijwerkingen en ik bedoel ceterizine en fexofenadine

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
elk medicijn heeft bijwerkingen.
Ivana
10 jaar geleden
Je wordt er slaperig van, dat is waar, maar verder heb ik nooit iets gemerkt.

Antwoorden (3)

Er zijn geen gevaarloze medicijnen. Niet tegen histamine-intolerantie en niet tegen andere ziekten.
De antihistaminica die je noemt, cetirizine en fexofenadine, zijn relatief milde medicijnen met weinig bijwerkingen. Dit is met name het geval bij cetirizine, omdat fexofenadine nog een zeer kleine kans geeft op hartbijwerkingen. Beide middelen zijn, samen met loratadine, vrij verkrijgbaar bij de apotheek en drogist. Dit zou niet het geval geweest zijn als ze veel bijwerkingen kennen. Het zijn juist een groot aantal van de andere, oudere antihistaminica die bijwerkingen kunnen veroorzaken. Dit zijn vooral sufheid en droge mond. Denk hierbij aan de middelen clemastine, dimetindeen (Fenistil) en promethazine.

Als je iets wil proberen zonder bijwerkingen kom je uit bij een homeopathisch middel: daar is echter ook nooit een positief effect van aangetoond bij histamine-intolerantie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook homeopatische middelen en fytotherapeutische middelen kunnen bijwerkingen geven en zelfs schadelijk voor de gezondheid zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fytotherapeutische middelen kunnen bijwerkingen geven die gerelateerd zijn aan het middel (er zijn immers (vaak meerdere) farmacologisch werkzame stoffen in fytotherapeutische middelen aanwezig).
Homeopathische middelen kunnen per definitie geen bijwerkingen geven, omdat er geen farmacologisch werkzame stof in het middel aanwezig is. Je spreekt in dit geval van ongewenste effecten. Ongewenste effecten die bij het gebruik van een homeopathisch middel ontstaan zijn gerelateerd aan het ontbreken van een farmacologisch effect en dus direct terug te voeren op klachten die ontstaan door de onderliggende ziekte of aandoening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er worden ook in de homeopathie planten gebruikt die giftig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, in de klassieke homeopathie worden inderdaad (extracten van) planten gebruikt. Dat is mij bekend.
De in de homeopathie gebruikte extracten worden echter zodanig ver verdund dat er geen farmacologisch werkzame of toxische moleculen meer in terug te vinden zijn. Is dat wel geval dan spreek je van fytotherapie. Dit is hét essentiële verschil tussen fytotherapie en homeopathie. Hou die twee alsjeblieft goed uit elkaar.
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet alle verdunningen in de homeopathie zijn C20 of hoger. Zelfs in de homeopathie worden verdunningen gebruikt waar nog steeds wat bestanddelen inzitten. Veel werking zullen die overigens niet hebben. Als dat zo zou zijn zouden die middelen al zijn opgenomen in de geneeskunde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Galenicus: op zich prima antwoord, maar ik ben het toch niet eens met je opmerking dat medicijnen met ernstige bijwerkingen niet zonder recept te koop zouden zijn. Je noemt er nota bene zelf al een paar: fexofenadine kan hartritmestoornissen geven in zeldzame gevallen. Cetirizine kan diezelfde ritmestoornissen geven; dat gebeurd bij 0,1-0,01% van de gebruikers. Afgezet tegen de miljoenen mensen die ze gebruiken... (en wat te zeggen van bijwerkingen als syncope, malaise, dystonie, dyskinesie, convulsies?)
Ook loratadine geeft dit soort bijwerkingen, maar voor zijn broertje desloratadine (die juist ontwikkeld om zulke bijwerkingen zo min mogelijk te geven) is wel een recept nodig. Maar denk ook eens aan de NSAID's (ibuprofen, naproxen, diclofenac, aspirine, enz). Deze zijn vrijwel overal te koop; ze worden dan ook bij de vleet mis-/gebruikt. Elk jaar worden er honderden mensen opgenomen met een maagbloeding puur door NSAID-gebruik; een deel komt daardoor zelfs te overlijden. Hoeveel mensen er nierbeschadiging door diezelfde NSAID's hebben opgelopen is mij niet bekend. NSAID's verhogen ook de kans bijvoorbeeld een hartaanval of een beroerte.
Allemaal toch geen onschuldige bijwerkingen...
Ik slik al 3 jaar ceterizine en ik heb nergens last van hoor. Bij alle medicijnen heb je kans op bijwerkingen, maar dat verschilt per persoon. Waarschijnlijk moet ik mijn hele leven dit medicijn slikken (ben nu pas 21) en mijn dokter zei dat het geen kwaad kan en dat er meerdere mensen zijn die dit medicijn voor langere tijd slikken. Ik zou het medicijn dus zeker aanraden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoe je het ziet.

Het kan zijn dat je genetisch een lage histamine tolerantie hebt. Het kan ook zijn dat je last krijgt van een te hoog histamine niveau door omgevingsfactoren.

Als een open haard in jouw buurt de ontstekingen (deze krijg je door een hoog niveau van fijnstof in de lucht) bij je veroorzaakt, is het mijden hiervan of een luchtreiniger je medicijn. Aangezien tegenwoordig in grote delen van het land de lucht slecht is (autoverkeer, open haarden) is dit een groot probleem en hebben veel mensen ontstekings-gerelateerde ziekten.

Ook kun je d.m.v. je voeding en/of levensstijl aan te passen je histamine niveau in je bloed beïnvloeden.
Over het aanpassen van je voeding/levensstijl is een hoop te vinden op internet. Het histamine-probleem is een bekend fenomeen, maar compleet onderbelicht.

Veel mensen met ontstekingsziekten, slikken antihistaminicum. Het is niets meer dan symptoombestrijding met een medicijn waarvan we het fijne nog niet weten. Er zijn aanwijzingen dat antihistaminicum één van de aanleidingen is waardoor mensen alzheimer krijgen.
http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/11370231/Drugs-like-Nytol-and-Piriton-raise-risk-of-Alzheimers-disease-say-scientists.html
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1533317513488925?journalCode=ajae
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0306987795903003

Engelstalig is er nog meer te vinden over histamine. Je kunt dan bijvoorbeeld zoeken icm Inflammation.

Wel was deze tip voor mij goud; als ik iets eet met veel histamine (bijv. tomaat, paprika) drink ik hierbij een half glas water met 2 eetlepels troebele appelazijn (verkrijgbaar bij elke natuurzaak). Dit 'dood' het histamine in je maag. Ook indien ik last krijg van mijn maag, helpt dit vaak en trekt het binnen seconden weg.

En natuurlijk cbd olie. Dit werkt ontstekingsremmend.