Wat is en waar aan te raden om een morfine pleister (af) te plakken? Tape leek mij het beste, maar welke blijft echt 3 dagen zitten en is waterdicht?

Ik heb vanochtend een vraag gesteld of mijn fentanyl pleister (morfine pleister) goed zit, nou heeft de huisarts gezegd dat ik een nieuwe moet plakken.

Wat zijn de beste plekken om te plakken, een cm of 2 onder mijn sleutelbeen werkt niet omdat daar teveel beweging zit. Ik ben een vrouw van 176, maar ik ben ook wat gezetter (83 kilo) dus ik heb wat meer vet overal op mijn lichaam zitten dus een echte plek die niet beweegt is niet te vinden. Wat is dan aan te raden, ook mijn boezem is te bewegelijk omdat deze aardig groot is. Ik mag alleen op mijn romp en armen plakken, mijn bovenarm is wel heel stevig alleen zitten hier donshaartjes en kleine bultjes (lijkt een beetje op lichte zonnenbultjes) en het mag niet op een oneffen huid, is mijn arm dan oneffen? Ik ben erg benieuwd waar andere de pleister van 50 microgram plakken (deze zijn een cm of 5/6 breedt en een kleine 2 cm lang. is het beter om horizontaal of verticaal te plakken?

En mijn laatste vraag, tijdens het douche (en de pleister werkt 72 uur dus ik douche wel in die dagen) laten de randen los, het enige wat de apotheek mij kon vertellen en de huisarts ook was tape het af, afdekken dus, maar mijn (kring) apotheek heeft geen tape, heel logisch, maar alleen waterafstotende pleisters (die heb ik nu op de randen) Dus welke tape is echt aan te raden, blijft ook makkelijk drie dagen zitten ondanks beweging en douche?
Alstublieft advies, iemand met ervaring misschien? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
44.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je niet een verpleegster in je kennissenkring? Meestal weten die heel goed van de praktische dingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee helaas niet! vervangend huisarts zegt ook dat hij niet zeker weet waar je ze het beste kan plakken, hij zegt wel dat mijn gewicht hiervoor niet uitmaakt of ik nou 50 kilo of 200 kilo ben, de pleister krijgt hoe dan ook beweging aangezien je huid flexibel is... maar daar kom ik geen stap verder mee, ik weet dat mijn bovenarm het beste is, maar de 25 microgram pleister bleef niet zitten en ik heb nu 50mcg deze is dus ook letterlijk twee keer zo groot... Ik weet het zelf echt momenteel niet, afgelopen week ging het goed, maar dat was een 25 en 12 pleister en deze zijn veel kleiner. Heeft u misschien een idee welke tape echt heel erg goed is en echt blijft zitten en tegen water (douche) kan zodat ik de randen af kan tapen van de morfine pleister?

Het beste antwoord

Ik plak ze altijd wel onder mijn sleutelbeen,beetje over mijn borst en ter hoogte van mijn schouderbladen(is even oefenen om zelf te doen) het is wel belangrijk om de randen goed aan te strijken met je vinger(zorg ervoor dat je niet over het morfinegedeelte komt)
Als je schouderblad niet lukt kan het ook onderaan je rug.
Ik doe het verwisselen altijd met de klok mee als geheugensteuntje.
Pas op het moment dat het los raakt plak ik daar een stuk leukosilk van 2,5cm, dat blijft bij mij het beste zitten.
Je kunt de pleister het beste schuin plakken ivm bewegen.
Ik hoop dat het op deze manier bij jou ook lukt!

Toegevoegd na 22 minuten:
Het is ook belangrijk om de plek eerst goed vetvrij te maken!
Op de wisseldagen kun je het beste de pleister eraf halen en eerst douchen voordat je de nieuwe er op plakt,scheelt weer één keer nattigheid ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel, ik heb momenteel een pleister om mijn bovenarm zitten, wel direct afgeplakt omdat de randen na een uur al los zaten, de hoekjes heel snel. Ik heb een goede werking nu. Ik heb leukosilk gekocht en daar heb ik het mee afgedekt. De huisarts wist al wat het probleem was, te strak en de plek was niet goed, het was wel goed als ik het meer naar het midden had gedaan, maar de pleister zat erg dicht bij mijn arm en oksel dus elke arm en borst beweging die ik maakte liet de pleister bobbelen. Mijn vriend plakt ze nu aangezien het mij niet wil lukken op de één of andere manier. Maar nu plakken we, 30 seconden aanduwen, randen goed vast plakken en dan nu leukosilk, ik moest van de huisarts de pleister volledig afdekken en maandag als ik weer moet wisselen ga ik dat bij de vervangend huisarts doen. Ze gaan even laten zien hoe je het goed doet, wat de juiste plekken zijn etc. Dank je wel voor je antwoord, toch vraag ik me nog wel af of jij ook kreukels krijgt op den duur... het leek mij niet meer dan logisch dan dat er altijd wel wat beweging is, dus ook kreukels ontstaan... heb jij hier ook soms last van? Ik ben pas net begonnen met de pleisters en het is nog een beetje knullig en gaat het nog niet altijd even soepel. Pleister zit nu, werkt nu en kan (al zou die los laten) geen kant op.. maandag lesje pleister plakken. Heel erg bedankt voor je antwoord, hier heb ik veel aan. Dank je!

Andere antwoorden (2)

In de bijgevoegde voorlichtingsfolder staat precies uitgelegd waar en hoe de morfinepleister geplakt kan worden.

De locaties die ze aanraden zijn op de borst (dus onder het sleutelbeen), op de onderarm of op de bovenarm. Als de pleister niet goed blijft zitten raden ze aan om de pleister met een doorzichtige pleister extra vast te plakken. Deze zijn verkrijgbaar bij de apotheek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo J,

Ook ik had problemen met de pleisters deze gingen oprollen enz. Met als resultaat dat je vaker een pleister ging plakken.
Nu doe ik er Leukomed T op. Je kunt dit bezien als een tweede huid eroverheen, kun je verder alles meedoen, douchen, zwemmen enz. Als he de pleister gaat vervangen dan rustig/voorzichtig de Leukomed T los maken.

Je moet deze niet verwarren met de Leukomed T Plus, hier zit een gaasje op en dat heb je niet nodig

Vr Gr Jan Akkermans