Hoe val ik vanavond snel in slaap?

Ik weet dat er soortgelijke vragen op deze site staan, maar met die info kan ik nu niet zoveel.

Ik slaap al maanden slecht en ben al gaan kijken voor melatonine, maar ben er nog niet over uit welke het beste zou kunnen werken.

Zoals ik al zei slaap ik al maanden slecht, maar afgelopen week was weer extreem. Elke nacht 2,5 a 3 uur wakker gelegen. Morgen moet ik echt heel vroeg op en heb dus geen zin om vandaag weer zo lang wakker te liggen.

Ik heb van alles geprobeerd. Rustig gaan liggen en m'n gedachten verzetten, die "kom snel in slaap truc" dat je je ademhaling moet tellen, maar ook dat werkt niet.

Ik moet het echt gaan aanpakken, maar ik zou zo blij zijn als ik vannacht tenminste een aantal uur fatsoenlijk zou kunnen slapen.

1.5K
Amadea
7 jaar geleden
Onderneem je overdag wel genoeg activiteiten? Ik ben vaak zó moe dat ik als een blok in slaap val.
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Ja ik ben altijd bezig. En ik kan wel ooit moe zijn en dan naar bed gaan. En als ik dan in bed lig ben ik klaarwakker. Het ook geprobeerd extra vroeg op te staan dat ik 's avonds moe ben, maar ook dat helpt niet. Het zorgt er alleen maar voor dat ik doodmoe opsta.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ken dat...te veel stress overdag en oververmoeid......
Iloon2punt0
7 jaar geleden
@Niekielienie wat doe jij ertegen, of loop je tegen hetzelfde aan en lukt het niet er iets aan te doen?
Cryofiel
7 jaar geleden
Al bij de huisarts geweest? Bij zo'n lange tijd zulke ernstige slaapproblemen mag dat echt wel...
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Nee niet geweest. Klopt wat je zegt, maar iedere keer dat bellen 's morgensvroeg (als je net slaapt). En dan wachten tot je een keer kunt komen.... Zou makkelijker zijn als ze afspraken inplannen de dag erna.
Ritsuka
7 jaar geleden
Als ik bel met mijn huisarts, kan ik vaak die dag of de dag erna nog terecht. Lijkt mij wel goed idee om te doen. Hoe is je stress niveau overdag? Zit je veel achter beeldscherm? (Tv, pc, tablet/telefoon)
Ritsuka
7 jaar geleden
ga eerst naar je huisarts voor o.a. bloedonderzoek. Niet zomaar allerlei supplementen gaan nemen, eerst laten onderzoeken of je een tekort aan iets hebt.
Cryofiel
7 jaar geleden
@Iloon2punt0, ik begrijp niet goed wat het probleem is van het maken van een afspraak. Je kunt toch vandaag bellen om een afspraak voor komende dinsdag te maken (ik noem maar wat)? Je hoeft toch niet vandaag te bellen om een afspraak voor vandaag te maken? En als je in de ochtend niet kunt bellen, dan kun je toch langsgaan, en bij de assistent een afspraak maken? Misschien heeft jouw huisarts ook wel een elektronische agenda waar je zelf je afspraken in kunt plannen. En anders kun je een familielid vragen om voor jou een afspraak te maken. Als je wilt, is er altijd een mogelijkheid, toch?
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties. Beeldschermgebruik is niet zo erg. Ik heb geen smartphone dus dat "probleem" heb ik al niet. Ik heb die 4-7-8 methode gebruikt, geen effect. Als ik een afspraak wil maken met de huisarts moet ik diezelfde dag bellen, maken geen afspraken vooruit. Vorig jaar heb ik bloed laten prikken, toen was mijn Vitamine D te laag. Ik kreeg het advies die supplementen te gaan slikken. Als ik jullie advies zo lees dan denk dat dat niet goed werkt.
Cryofiel
7 jaar geleden
Is je vitamine D opnieuw gecontroleerd nadat je een tijdje extra slikte?

Antwoorden (4)

Het klingt lastig maar na 7 uur (avond) 19:00 minder suikers en frisdranken te nemen.
Probeer (als het lukt) je ogen moe te maken Door middel Van vaak te knipperen
Anders warme melk
Als je dit vaker hebt kan je overstappen tot Melatonine of zelfs Valeriaan (dit gebruik ik)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Frisdrank drink ik eigenlijk nooit. 's avonds alleen maar thee en melk (deze maar eens vaker warm maken dan). Je tip om m'n ogen moet te maken zal ik gaan proberen. Heb je een tip voor melatonine of valeriaan? Ze hebben zoveel verschillende en heb gelezen dat ze niet allemaal goed zijn.
Ivana
7 jaar geleden
Valdispert "nacht". Twee uur voor bedtijd innemen.
Niet meer dan één tablet, anders loop je morgen te kantelen.
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Dank je!
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik zou de huisarts raadplegen. Misschien is er iets aan de hand, psychisch of lichamelijk. De huisarts kan je helpen de oorzaak te vinden.
Voor nu: NIET proberen in slaap te vallen. Ik weet het, dat is zo extreem moeilijk dat het bijna ondoenlijk is - maar het is de beste manier.

Een andere tip is de opeenvolgende spierontspanning. Ga makkelijk liggen, leg je aandacht bij je voeten, en ontspan die. Na een tijdje verleg je de aandacht naar je enkels, en ontspan je ook die. Dan je onderbenen, je knieën, je bovenbenen, enzovoort.

Elk ontspannen lichaamsdeel houd je ontspannen terwijl je het volgende lichaamsdeel ontspant.

Sommige mensen doen het andersom, van het hoofd naar de tenen. Dat is ook prima.

Voor een definitievere oplossing zou ik naar de huisarts gaan. Mogelijk ook naar een slaapkliniek. Zo kun je de oorzaak vinden.

Een goede vriendin, die al twintig jaar (!) slecht sliep, allerlei kruiden en supplementen probeerde maar daar alleen maar arm van werd, is er na enkele bezoeken aan een slaapkliniek al stukken beter aan toe. Ik hoop dat jij dezelfde verbetering kunt bereiken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Vanavond kun je nog een warme douche nemen en een beetje rozig je bed in duiken, doe snel het licht uit en overdenk je dag, niet je problemen, daarna val je langzaam in slaap.

——-Natuurlijk moet je naar je huisarts, excuses dat opbellen om een afspraak te maken te moeilijk zijn, kom op nou! gewoon doen, je wilt toch slapen? er achter komen waar dit aan ligt?——-

Voor morgen is een wandeling na het avondeten en daarna een warm bad (warme douche) voor het slapen gaan een prima idee. Ga dan wel naar bed zonder phone, zet je alarm/wekker en pak een tijdschrift of boek. Heel veel mensen lezen nog maar op een plek: in bed. Echt, omdat ze daardoor slaperig worden en eerder in slaap vallen.

(Een glas warme melk kan helpen, maar hoe meer je ‘s avonds drinkt, hoe eerder je weer wakker wordt voor een sanitaire stop.)

Trouwens waar andere mensen ook baat bij hebben is ‘s avonds sporten, maar je moet wel minstens 2 uur voor bedtijd ophouden en thuis zijn. Anders is je lichaam nog wakker door het sporten.

Probeer het maar, kijk gewoon wat voor jou werkt.
Oh nog iets, je moet wel iedere avond dezelfde tijd gaan slapen, dat werkt ook en de volgende dag ook op dezelfde tijd weer opstaan. Regelmaat is heel belangrijk.

Succes en vergeet niet de huisarts te bellen voor die afspraak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Wel een luchtig boek lezen, niet een spannende thriller. Anders blijf je wakker omdat het spannend is.
Cryofiel
7 jaar geleden
En een boek dat je makkelijk weg kunt leggen om er later mee verder te gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, dat is zo, het moet luchtig zijn. Anders wordt het een doorlees-nacht:)
Ik kies voor een tijdschrift met korte verhalen/columns. Heerlijk!
Cryofiel
7 jaar geleden
Ook dat is trouwens een kwestie van uitproberen om te ontdekken wat voor JOU werkt. Voor de ene persoon werkt het prima om iets ontspannends te lezen, zoals het tijdschrift van jodokus52. Voor een ander werkt het veel beter om in bed alleen te slapen, en verder niets (nou ja, sex dan). Elke andere activiteit in de slaapkamer kan de gedachte aan slapen verdringen door de gedachte aan iets anders. Vind dus uit wat voor JOU werkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, Cryofiel, lees mijn antwoord, je bevestigt mijn hierboven staande antwoord: -----Probeer het maar, kijk gewoon wat voor jou werkt.-----
Cryofiel
7 jaar geleden
Yep, ik probeerde niet jou tegen te spreken, want we zijn het eens.
Je kan melatonine gebruiken (hier onder wat info

Melatonine is een hormoon. Het speelt een rol in het slaap-waakritme van ons lichaam. Het zorgt ervoor dat we slaperig worden als het donker wordt.
Wordt gebruikt bij bepaalde vormen van slapeloosheid.
Meestal moet u melatonine enkele uren voor u gaat slapen innemen. Uw arts kan u adviseren over het beste tijdstip in uw geval.
Gebruikt u tabletten met vertraagde afgifte? Deze kunt u het best 1 tot 2 uur voor u gaat slapen innemen, na wat voedsel. Gebruik deze tabletten niet langer dan 13 weken achtereen.
Gebruikt u melatonine tegen jetlag? Gebruik dit middel zolang u klachten van jetlag heeft. Dit is meestal 2 tot 5 dagen na aankomst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Wel in overleg met de arts. Je moet namelijk oppassen dat je niet aan symptoombestrijding gaat doen, maar dat je zo mogelijk de oorzaak vindt.
Iloon2punt0
7 jaar geleden
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Dan ga ik het sowieso niet slikken. Hormonen slikken hou ik niet van. Ik ga kijken wat de beste oplossing is. liefst zonder pillen.