Laptop op je schoot schadelijk?

Hey!

Ik werk af en toe vanuit huis en dan heb ik mijn laptop op mijn schoot. Na een tijdje krijg ik last van mijn onderbuik. Ik dacht dat een laptop op schoot alleen schadelijk was voor mannen ivm de warmte van de laptop.

Is het ook schadelijk voor vrouwen? Herkennen mensen dit probleem? Ik vraag me af als het schadelijk is, hoe schadelijk het dan is. Anders toch maar zo'n speciaal laptoptafeltje aanschaffen :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/42719/laptopstraling-lichaam Of iets schadelijk is of niet. Als je na een tijdje ergens last van krijgt als je de laptop lang op schoot hebt, dan ga je toch iets verzinnen waardoor er je geen last van hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
GoeieVraag! Ik denk niet dat het echt heel goed is om een (vaak) warm apparaat op je schoot te hebben staan, maar het zal geen schade toebrengen, denk ik. Wel aan je laptop (zeker als je er een kleed o.i.d. onder legt), want die wordt daardoor iets warmer.
Het is dus beter voor de laptop om een laptophouder te gebuiken (hoeft niet per se met ventilator, maar is wel handig als de laptop soms uitvalt doordat hij te heet wordt). Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc Ik doe het niet erg vaak, mijn laptop op schoot.. maar ondanks dat, ga ik inderdaad iets aanschaffen nu. Had het misschien al in huis gehad als elke dag tegen die probleem aan zou lopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@immiev, het lijkt mij voor een rechte houding van de rug ook niet aan te raden om met dat ding op schoot te werken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Hee JoanDArc, ik zie nu dat ik zojuist volgens dezelfde lijnen heb geantwoord als bij de vraag van jouw link zeven jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja Cryofiel, je bent het helemaal met jezelf eens ::)
Natuurlijk is die slechte houding funest. Goed dat je dat zo benadrukt. De werkgever schrijft toch niet voor dat je dat ding thuis op je schoot moet zetten. Gewoon op een stoel zitten aan de tafel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toevallig laatst met laptop op schoot gezeten.
Omdat het een beetje te laag was heb ik er een hoofdkussen onder gelegd.
Hoogte was perfect en heb zo uren kunnen internetten zonder last van de nek of iets dergelijks
liveisgreat
7 jaar geleden
ben je dan aangesloten op wifi of zo? ik vraag me soms af of dat wel gezond is om een wifi apparaat op de schoot te hebben (ik zit vaak uren zo)
Cryofiel
7 jaar geleden
Totaal onschadelijk. Zie bijvoorbeeld de link van JoanDArc in de eerste reactie van dit draadje.
Cryofiel
7 jaar geleden
Of hier:
Http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/611780/schadelijk-continue-blootstelling-bluetooth-tijdens

Antwoorden (2)

Helemaal niet schadelijk, dat warme gevoel komt doordat je lichaam de warmte geleid. De temperatuur van een laptop is namelijk warmer dan die van je onderbuik dus geleid het daardoor heel makkelijk. Is helemaal niet schadelijk dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja alleen het typische is.. dat de laptop mijn onderbuik niet raakt! Hij staat zeg maar op mijn bovenbenen. Na een tijdje krijg ik dan pijn in mijn onderbuik. Echt heel apart!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je pijn krijgt zou ik persoonlijk naar de dokter gaan, maar het is heel normaal dat je onderbuik wat warmer wordt als je een laptop op je schoot hebt.
Laat je nog weten hoe het uiteindelijk is afgelopen?
Ja, een tijdje met de laptop op schoot zitten is schadelijk. Niet vanwege de laptop, nauwelijks vanwege de warmte, maar vooral vanwege de houding waarin jij dan gedurende langere tijd zit.

Als je met de laptop op schoot zit, zit je al die tijd in een ineengebogen houding. Tot overmaat van ramp beweeg je nauwelijks. In feite zit je een hele tijd vrijwel bewegingsloos in een ongemakkelijke houding. Geen wonder dat je daar klachten van krijgt.

Bij jou speelt de buik als eerste op. Kennelijk zit daar iets knel.

Ik denk dat je precies dezelfde klachten zult ervaren wanneer je even lang in die houding gaat zitten, met even weinig beweging, maar dan zonder laptop.

Schaf dus iets aan waardoor je in een fatsoenlijke houding kunt zitten. Een laptopstandaard, liefst met een los toetsenbord en een losse muis. Een apart beeldscherm zou helemaal prachhtig zijn, maar dat is wel duurder. Misschien dat de werkgever iets wil bijdragen - die is verplicht te zorgen voor een ergonomische thuiswerkplek. Lukt het scherm niet, dan zijn een muis en een toetsenbord al voor minder dan 25 euro te krijgen. Die investering is zeker waardevol.
Cryofiel
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht om dat te bespreken met mijn werkgever! Heel goed idee! Ga ik zeker doen. Mijn houding ga ik ook zeker op letten. Thanks!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laptop met (apart) toetsenbord en draadloze muis, ideaal.