Kan het kwaad als je in rust wel eens een tijdje een overslaand hart hebt?

Als ik me inspan is er niets, maar als ik ga zitten of (vooral) liggen wil hij wel eens een tijd (1 uur +/-) telkens overslaan. Ik heb dan geen grote hoeveelheid koffie gedronken, medicijnen slik ik niet. Komt het iemand bekend voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K

Antwoorden (6)

Meestal is het onschuldig, maar als je het vaker hebt zou ik toch eens een arts raadplegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierbij kan je best naar de dokter gaan die kan je zeggen of je hartritme stoornissen hebt en of het ernstig is!

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb je ook nog link gegeven over hartritme stoornissen van Wikipedia maar om helemaal zeker te zijn wat er mis is met je hart moet je is langs gaan bij je huisarts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal is dit onschuldig, het is waarschijnlijk niet zo dat je hart een keer overslaat, maar dat het onregelmatig slaat.
Het slaat dan 2 keer snel achter elkaar zodat er naar de volgende hartslag een langere tussenpoze is, waardoor het lijkt dat je een slag minder hebt.

Maak je je zorgen, natuurlijk altijd even langs je huisars.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige mensen komt het wel eens voor (kortere of langere tijd), dat de normale hartslag afgewisseld wordt met een te snelle slag uit de kamers van het hart. Deze extra slag voel je niet omdat het hart niet volledig gevuld is met bloed, maar na zo'n te snelle slag volgt in het algemeen een iets langere pauze met daarna een slag waarbij het hart extra gevuld is. Boem, die voel je wel! Als je de pols gaat tellen, tel je eigenlijk alleen die slagen na het lange interval en niet die na het korte. Kortom: je telt de helft van het aantal slagen. Zo'n ritme waarbij er om de normale slag een extra tussen komt, wordt bigeminie genoemd. Komt er om de 2 normale slagen een extra, dan heet het trigeminie etc. Dit is op zich niet gevaarlijk, maar sommige mensen kunnen hier klachten bij hebben.
Hoe meer je erop gefixeerd bent, hoe meer stress en hoe groter de kans dat je die bigeminie krijgt, dus ga alsjeblieft niet de hele dag met een hartslagmeter rondlopen, dit is absoluut onzinnig. Beter is een ECG laten maken op het moment dat je de ritmestoornis hebt (event recorder of 24uurs-holter via huisarts)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook de slokdarm zijn. Het kan hetzelfde gevoel geven. Dit heeft te maken met de peristaltische beweging. Die kan dan wat van slag zijn. Maar om alles uit te sluiten even naar de arts om je bloeddruk en je hartritme te laten controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet ongebruikelijk dat iemand (juist) in rust een 'overslaand hart' heeft.
Je hebt bijvoorbeeld VES, ventriculaire extrasystole, ingewikkeld verhaal maar het komt er op neer dat je hart een slag wel inzet, niet helemaal afmaakt, waardoor je druk op je borst kunt voelen, en de volgende slag is dan iets krachtiger, wat als een bonk kan voelen. Dan heb je het gevoel dat je hart overslaat, hoewel technisch gezien je hart een (gedeeltelijke) extra slag maakt.
VES is onschuldig, hoewel het een angstig gevoel kan geven, zeker als je niet weet wat het is.
Maar: VES is doorgaans beperkt tot hooguit een paar slagen achter elkaar. Dat kan wel een paar keer plaatsvinden, maar niet aanhoudend.
Als je een uur achter elkaar steeds het gevoel hebt dat je hart overslaat, zou ik er toch even naar laten kijken door iemand die er verstand van heeft, want dat lijkt me rijkelijk langdurend voor een ritmestoornis.
Misschien is het een onschuldige vorm, dan is het fijn als je dat bevestigd krijgt; misschien moet er nader onderzoek plaatsvinden omdat het wel iets is dat behandeld moet worden, dat kun je dan ook maar beter weten.
Maak een afspraak met je huisarts en leg die het verhaal voor. Probeer tevoren op te schrijven wat je voelt, wanneer je precies het meeste last hebt (zoals je zelf al schrijft over dat liggen bijvoorbeeld), of je zelf een samenhang ziet met bijvoorbeeld perioden van stress en/of slecht slapen of juist de momenten dat zulke perioden net voorbij zijn bijvoorbeeld. Want je zult zien dat je bij de dokter nergens last van hebt, da's een soort natuurwet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig is het niet aanhoudend en bij iedere slag, maar gedurende een uur bijv. iedere 4 minuten een keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je er zorgen over maakt: toch even naar de huisarts.