Is het "normaal" dat als ik opsta het zwart wordt voor mijn ogen?

Soms, als ik opsta dan wordt het zwart voor mijn ogen en zie ik sterretjes. Dan moet ik eerst wat vastpakken en heel rustig doen, ik denk dat ik alders flauwval

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eet je wel genoeg ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik eet normaal. gewoon net zoveel als mensen om me heen.
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb dit ook wel eens, gewoon rustiger opstaan, helpt vaak wel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb dit iedere dag wel een stuk of 5 tot 10 keer is dit normaal?

Het beste antwoord

Je denkt niet alleen dat je anders flauwvalt, je hebt echt kans op flauwvallen.

Op zich is het normaal dat dit gebeurt, vooral als je lange tijd in elkaar hebt gezeten op de grond - bijvoorbeeld als je een half uur lang op je knieën een boek hebt liggen lezen. Sommige mensen hebben het ook als ze lang hebben gelegen, en dan ineens "opspringen" en naast het bed gaan staan.

Het komt doordat je bloed letterlijk uit je hoofd wegstroomt. Je hersenen krijgen dan tijdelijk te weinig zuurstof. Geen wonder dat je dan dreigt flauw te vallen.

Wanneer je staat, moet je lichaam extra moeite doen om het bloed naar je hoofd te pompen. Je bloed heeft dan namelijk de neiging naar beneden te zakken, naar je benen. Om toch voldoende bloed naar de hersenen te krijgen, moet je hart wat harder pompen, en moeten de bloedvaten in de benen een beetje samenknijpen.

Als je ligt of ineengedoken op de grond zit, zijn die maatregelen niet nodig.

Als je dus vanuit liggen (of vanuit ineengedoken op de grond zitten) ineens gaat staan, moet het lichaam zich razendsnel aanpassen. Dat duurt soms even, en gedurende die tijd zie jij sterretjes.

De remedie: zodra je dit voelt, even op je hurken gaan zitten, of op een stoel of op de rand van je bed. Dan is de afstand tussen hoofd en benen wat minder, en geef je je lichaam wat meer tijd zich aan de nieuwe situatie aan te passen.

Het verschijnsel is erger als je een lage bloeddruk hebt, of bij bepaalde vormen van suikerziekte. Als jij het gevoel hebt dat dit bij jou wel heel erg "fel" optreedt, zou je dat even kunnen laten controleren bij de huisarts.

Maar als je er normaal gesproken geen last van hebt: gewoon wat langzamer opstaan, en door de knieën als je toch weer sterretjes ziet, dan is er niets aan de hand.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit is eigen ervaring. De verklaring is, dat in een vloeistof de druk daalt met de hoogte. Bij water is dat 0,1 bar per meter. Hoe de aderen lopen, maakt niet uit - het enige dat telt, is het hoogteverschil tussen het hoogste punt en het laagste punt. Als je op je hurken gaat zitten, wordt het hoogteverschil tussen hoogste en laagste punt net wat minder dan de helft. De drukafname in je hoofd wordt dus meteen meer dan de helft minder erg.
Cryofiel
13 jaar geleden
De route die het bloed aflegt, is niet van belang voor het verschil in bloeddruk tussen hoofd en voeten. Het enige dat telt, is het hoogteverschil tussen hoofd en voeten. Een ander effect dat meespeelt, is dat de bloedvaten geen starre pijpen zijn. Ze zijn rekbaar. Rond de bloedvaten zitten kringspiertjes, die de bloedvaten kunnen samenknijpen of juist kunnen laten ontspannen; het hormoon (als je het zo mag noemen) angiotensine is van invloed op die kringspiertjes. Als je ligt, kunnen de kringspiertjes rond de bloedvaten van de benen ontspannen. Het bloed komt vanzelf wel overal terecht, omdat de bloeddruk overal gelijk is doordat er geen hoogteverschil is. Als je staat, wordt de bloeddruk in je benen hoger. De bloedvaten in je benen zetten door die extra druk wat uit. De kringspiertjes moeten zich dan samentrekken om de diameter van die bloedvaten terug te brengen tot de oorspronkelijke waarde.

Andere antwoorden (7)

Ja hoor, heb ik ook wel eens last van. Gewoon rustig opstaan of nog eventjes gaan liggen. Ik zou me geen zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je staat dan iets te snel op. Je bloedsomloop moet nog even wennen dat je wakker bent en rechtop zit. Hierdoor heb je even te weinig zuurstof in je hersenen. Niks ernstigs. Voortaan eerst even blijven zitten, voordat je gaat staan. Je zal merken dat, dat beter is.
Veel mensen hebben hier last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen dat je een lage bloeddruk hebt, of bloedarmoede.
Ga eens langs de huisarts om dat op te laten meten
13 jaar geleden
Misschien heb je last van lage bloeddruk.
Op zich is dat niet gevaarlijk. Ik zou het even laten opmeten, dan kan je huisarts of zijn assistente je wat informatie verschaffen.
13 jaar geleden
het kan ook met je bloeddruk te maken hebben lees maar;
Diagnose

Het typische verhaal van de patiënt (zwart voor de ogen bij het opstaan) doet de diagnose vermoeden.
Door de bloeddruk in verschillende houdingen te meten liggend en zittend; of zittend en staand; kan de diagnose gesteld worden. Hierbij is het belangrijk de bloeddruk zowel één als vijf minuten na de houdingsverandering te meten, want de bloeddruk zakt meestal pas na een tijdje.

Behandeling

De behandeling is afhankelijk van de oorzaak.

Bij jonge mensen is het beste advies om bij de overgang van liggen naar zitten of van zitten naar staan dit niet te snel te doen maar even aan de nieuwe houding te wennen. Het gaat met het vorderen van de leeftijd meestal over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wat jij ervaart wordt orthostatische hypotensie genoemd.
Dat gewoon een andere benaming voor een lage bloeddruk, welke in je hersenen optreed.

Op het moment dat jij op staat, daalt plotseling de bloeddruk in je hersenen. Hierdoor kun je mogelijk flauwvallen als het te erg wordt. Dat je bloeddruk plotseling daalt komt omdat je op gaat staan, de zwaartekracht heeft immers ook invloed op je bloedtransport door je lichaam.

Je gaat je dan duizelig voelen en ziet vlekjes voor je ogen. Dit komt omdat er in je hersenen een zuurstoftekort optreedt. Flauwvallen is ook alleen maar een bescherming voor jezelf. Op het moment dat je namelijk flauwvalt, kan je bloedtransport zich weer gaan normalizeren.

Maar als je het erg vaak ervaart kan ik je aanraden even langs de huisarts te gaan. Het klopt dat als je lang ligt en dan ineens spontaan opspringt je dit ervaart. Maar als je het (bijvoorbeeld) 5 maal op een dag hebt is het wel erg veel.
En als je al een te lage bloeddruk hebt van jezelf, dan snap je natuurlijk dat je hier eerder last van kunt hebben. Dus het kan ook betekenen dat je een te lage bloeddruk hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heb ik ook vaak, vooral als ik lang heb gezeten of gelegen. Dan wordt het even duizelig met vlekken en moet ik inderdaad ook even een steuntje hebben om niet om te vallen!
Lijkt me niet zorgwekkend :P