Leid masturberen tot haaruitval of haarverdunning?

Na het uitgaan van een relatie heb ik mezelf flink gemasturbeerd (mannelijk). Waar ik het daarvoor 2/3x per week deed, deed ik het dit keer 5-8x per dag. En dat 3/4 maanden lang. Mijn haar ging van heel dik naar dun en toen ik op internet ging kijken naar de oorzaken van haarverdunning/uitval stond masturberen als grootste oorzaak (DHT). Nu vraag ik me af... klopt dit? Het afgelopen jaar heb ik 1x per dag gemasturbeerd en het is ook dunner nu dan eerst.

Gelukkig zit er nog wel overal haar op mijn hoofd, maar ik kan er bijvoorbeeld geen Zayn Malik kapsels meer mee zetten. Ook valt mijn haar elke keer om als ik er wax in doe. Als het toch 1 keer lukt, dan zie je dunne haren omhoog staan. Bij kort haar valt dit niet op, maar bij dik wel redelijk. Het is in ieder geval niet meer zo mooi als 2 jaar geleden.

Hulpmiddelen als eigeel, haaroliën, etc. heb ik al gebruikt. Het helpt een heel klein beetje, maar niet echt zodanig dat ik er blij mee ben.

Toegevoegd na 17 minuten:
Edit:

Niemand in de familie heeft haaruitval. Zelfs niet mijn opa van 83. Die heeft nog redelijk dik haar op zijn hoofd zitten.

Toegevoegd na 1 uur:
BELANGRIJK: Het is heel moeilijk te bewijzen dat het juiste antwoord gegeven wordt (vooral door mijn positieve kritische houding). Misschien kan ik het best zo stellen... Zijn er mannen (van welke leeftijd) met dik haar die regelmatig masturberen (zo ja, hoevaak per week gemiddeld?).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
24.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee je wordt er wel doof van....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb ruim 20 jaar gewerkt als kapster en dit werkelijk nog nooit gehoord of gelezen, ook niet in de vakbladen. De oorzaak is meestal erfelijk. Vraag eens aan je vader, of broers van je moeder of zij hier ook last van hadden op jouw leeftijd, je opa's kun je het ook vragen als zij nog leven.
Als dit werkelijk een probleem voor je is, ga er dan eens mee naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niemand heeft er last van. Dat zie ik met mijn eigen ogen nog steeds. Zelfs mijn opa van 83 heeft nog redelijk dik haar op zijn hoofd zitten. Naar de huisarts was ik ook al geweest en zij denkt niet dat het waar is, maar durft dit niet met 100% zekerheid te zeggen.
erotisi
7 jaar geleden
Chronisch masturberen kan dit effect hebben op je brein en hormonen omdat het voor een overproductie van sekshormonen en neurotransmitters kan zorgen. Dit heeft mogelijk vermoeidheid, pijn aan het bekken, veranderingen in het zicht, lage rugpijn, pijnlijke testikels of haarverlies als gevolg. Uit een recent onderzoek zou blijken dat een verhoogde productie van testosteron in verband staat met haarverlies bij mannen. Maar volgens experts is hier nog wel meer onderzoek naar nodig.
Erna55
7 jaar geleden
Stress kan haaruitval veroorzaken.
Het uitgaan van je relatie gaf je blijkbaar veel stress.
erotisi
7 jaar geleden
Als oorzaak van haaruitval bij vrouwen wordt vaak stress genoemd. Hoewel dit nooit is bewezen, is het wel aannemelijk. Het lichaam bespaart, in een stressvolle periode, zoveel mogelijk energie om de vitale functies goed te laten functioneren. In geval van extreme stress kan het zelfs de haargroei doen stoppen. Onder stress wordt niet alleen emotionele maar ook fysieke stress verstaan. Bijvoorbeeld een zware operatie of ziekte. Niet altijd is er een duidelijk aanwijsbare afwijking, door middel van een bloedonderzoek kan een mogelijk oorzaak vastgesteld worden.
Ook een verandering in de hormonale huishouding kan er voor zorgen dat er meer haar uitvalt dan normaal is. Tijdens en na de zwangerschap treden vaak hormoonwisselingen op. En ook de menopauze en de menstruele cyclus kunnen haaruitval veroorzaken. Over het algemeen is haarverlies als gevolg van hormonale wisselingen tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi, Iedereen dankjulliewel voor het meedenken. Stress heb ik al heel lang. Sinds mijn 12e al. Komt door heel veel druk van huis uit, maar dat had nooit tot haarverdunning geleid tot het moment dat ik flink ging masturberen om de 'emotionele pijn' te vergeten.
erotisi
7 jaar geleden
Actieve zaadballen produceren meer testosteron. Het is daarom van belang om de zaadballen actief te houden door regelmatig seks te hebben. Lukt dit niet? Dan is masturbatie natuurlijk een alternatief om je zaadballen evengoed aan het werk te zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi
Meer testeron = meer DHT dus meer haarverdunning/uitval, toch?
erotisi
7 jaar geleden
"Dihydrotestosteron (DHT) of androstanolon is een sterk biologisch actieve stof die in de cel wordt gemaakt uit de zelf minder actieve voorloper, testosteron, met behulp van het enzym 5-alfa-reductase. Het heeft een 3x sterkere androgene werking dan zijn voorloper testosteron. Om ontwikkeling van kaalheid bij mannen tegen te gaan worden daarom wel geneesmiddelen gegeven die het enzym 5-alfa-reductase remmen, zoals finasteride en dutasteride. Ook Minoxidil wordt lokaal toegediend tegen kaalheid. De precieze werking van minoxidil bij het proces van kaler worden is nog niet bekend. Oorspronkelijk werd gedacht dat minoxidil bijdraagt aan een betere doorbloeding van de hoofdhuid, maar dit lijkt toch niet het geval te zijn. In ieder geval heeft het middel geen enkele invloed op de hormoonhuishouding, zoals de middelen finasteride en dutasteride." Dus of verhoging van testosteron automatisch ook leidt tot een hogere DHT is niet meteen te zeggen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi, Erotisi. Dankjewel voor het antwoord. Ik snap echter dan niet de tip om de zaadballen actief te houden dan? Waarom leid dat tot een beter resultaat voor mijn haren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snapte die tip ook niet. Welk belang wordt gediend?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hulpmiddelen als eigeel, haaroliën, etc. heb ik al gebruikt. Het helpt een heel klein beetje, maar niet echt zodanig dat ik er blij mee ben. Dat is allemaal geldklopperij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er eentje echt zou werken was het allang een welbekende methode. Zelfde met afslankdiëten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat
Waarom denk je dat? De kans is zeer klein dat je hun merk eieren koopt (wat eigenlijk een soort basisgoed is) of olie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat ik na kan denken. Als er een middel was dat werkt, treed heel snel het belangrijkste marketingprincipe op, mond op mond reclame. Of zou jij niets zeggen tegen je kalende buurman? Binnen de kortste keer weet de hele wereld ervan en is kaalheid een probleem dat de wereld uit is. Wat deze bedrijven doen is inspelen op de wens van de consument. Kaalheid wegnemen (werkt goed bij mannen), dikke buik/dijen wegnemen (werkt goed bij vrouwen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Probleem is dat jij in deze zaak slecht na kan denken, emotie zal de overhand hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben zelf een (relatief jonge) marketingmanager bij een groot kantoor, dus ik snap dat principe wel redelijk denk ik. Het punt is dat dit door heel veel mensen verteld word. Nogmaals, een ei wordt niet door 1 bedrijf verkocht, maar door meerderen die het ei niet promoten om de stimulerende werking. Bij haaroliën is het net iets anders en zou dat wel het geval kunnen zijn, maar laten we niet te off-topic gaan. Ik waardeer het dat je met me meedenkt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uiteindelijk kan je twee dingen doen accepteren of transplanteren. En natuurlijk tussendoor wat masturberen. http://www.belgraviacentre.com/blog/the-truth-about-sex-masturbation-and-hair-loss-134/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ooit weleens een beginnende kaalheid gezien bij iemand die door een shampoo weer een volle haardos kreeg? De werking zo snap je al (zo te lezen) is van binnenuit (hormonen, chemische stoffen in je lichaam), door wat creme/olie/ei op je haar te smeren wordt die werking niet veranderd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel, ik ben bekend met die bron. Echter, vraag ik mij af hoe betrouwbaar deze bron is. Zij hebben geen baat om mensen te adviseren hoe ze haarverlies kunnen voorkomen of afremmen. Dan verliezen ze immers hun (potentiële) klanten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bron is idd niet betrouwbaar, echter zouden ze geen werk hebben als je het met een shampoo van een paar euro op kon lossen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een zeer lastig naald in een hooi spelletje. Misschien kan ik het anders formuleren... Zijn er mannen (van welke leeftijd) met dik haar die regelmatig masturberen (zo ja, hoevaak per week gemiddeld?). PS @MrTomaat
Super bedankt voor de vele en snelle reacties!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn er mannen (van welke leeftijd) met dik haar die regelmatig masturberen (zo ja, hoevaak per week gemiddeld?). Ja, ik. Als masturberen een maatstaaf zou zijn voor kaalheid zou ik echter nooit masturberen of zou ik mijn volle haardos gelijk kwijt zijn. Maar in principe is dat een slecht argument an sich. Het zou in theorie kunnen dat bij mij masturberen geen invloed zou hebben en bij jou wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat
Heel goed opgemerkt. Er zijn theorieën die beweren dat de haarstamcellen bij de ene persoon wel DHT-gevoelig zijn en bij de ander niet. Echter, geloof ik dat niet, omdat letterlijk niemand last heeft van dun haar, laatstaan haaruitval in mijn familie. Ook geen verre familie.
erotisi
7 jaar geleden
Nog even wat betreft de 'tip'. Dat was geen tip maar een argument dat aantoont dat masturberen invloed kan hebben op je testosteron gehalte. Al wordt dat verband niet altijd zo direct gemaakt: "Bij de mannen die drie weken geen seks hadden gehad steeg de testosteronspiegel door het orgasme. Bij de andere mannen zakte de spiegel." http://www.ergogenics.org/orgasme-met-mate-verhoogt-testosteronspiegel.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi
Hahaha, ik zat al te denken. Nu valt elke puzzelstuk op zijn plaats en vind ik het grappig dat ik het dacht dat het een tip was. Zeer interessant! Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Paar opmerkingen; masturberen leidt normaal niet tot haaruitval. Wat kan meespelen als je echt veel masturbeert, dat je daarmee wel energie en voedingstoffen verliest die aangevuld moeten worden. Als je van jezelf al mager bent en ook nog aan de krappe kant eet kan dit leiden tot tekorten. Vergelijk dit maar met een kip die alle dagen een ei legt, die heeft ook moeite om het verenkleed in stand te houden.
Advies dus, eet voldoende en gevarieerd, en masturbeer met mate. Wat betreft de erfelijke factor van kaalheid, kijk niet alleen naar je ouders, maar ook een paar generaties verder, en ooms van beide kanten ook goed bekijken. Zelf ben ik de 50 gepasseerd en heb een volle haardos, mijn vader en ooms van vaders zijde hadden ook allemaal volle haardos tot de dood, echter mijn broers zijn kaal, en ooms van moeders zijde ook, wat ik dus aan zoon heb doorgegeven zullen we binnen een paar jaar gaan zien. Is nu 22 en lijkt nog niet kaal te worden, maar zou dus wel kunnen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb ook mijn ooms meegenomen. Ze hebben op hun 50-60e heel dik haar. Masturbeer jij regelmatig Theo (of had je dat gedaan), aangezien jij na je 50e een volle dos haar over hebt? Verder lijkt me jouw reactie wel logisch. Hopelijk is het ook waar. Ik eet redelijk. In de ochtend ei en brood, in de middag broodje kroket of rijst en kip en in de avond rijst en spinazie of iets dergelijks... Ik moet zeggen dat ik een bepaalde periode heel slecht heb gegeten, waaronder elke dag een energydrank en snoep. Misschien heeft dat in combinatie met masturbatie tot haarverdunning gezorgd (geen uitval, want ik heb nog overal haar en je ziet nergens mijn hoofdhuid). Wat is trouwens 'met mate' masturberen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha met mate masturberen dat is een "goede vraag
ik zou denken 3 x per week tot 1 keer per dag
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En hoe vaak deed/doe je het per week (zodat ik dit kan vergelijken? Met een volle bos bedoel je dik haar? Ik heb ook overal gewoon nog haar alleen niet dik.
Erna55
7 jaar geleden
Er is al gezegd dat er geen of nauwelijks relatie bestaat tussen masturbatie en haaruitval. Ik begrijp niet waarom je nu vraagt naar masturbatiefrequentie van mensen.
Je kunt dan nog steeds niets concluderen uit de antwoorden.
Je zegt dat je het wilt vergelijken: En dan ? Alleen om te vergelijken ? Hou hiermee op.
Het lijkt mij dat je nu gefixeerd bent op masturbatie ( en haarverlies).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoal ik al zei je kan niet meer helder nadenken in deze kwestie...

Antwoorden (1)

De voornamelijkste reden die er is voor haaruitval bij mannen is erfelijkheid. Maar dat is dus niet hier het geval.

Dan ook belangrijk is .... testosteron.
En dat hormoon heeft dan weer met het libido te maken.
Dus denk ik eerder dat je door je hormonen veel wil doen... en als bijwerken je haar wat kwijtraakt.

Ook een reden die wel mogelijk is voor jou.
STRESS zorgt ook voor haaruitval. Als je door het uitgaan van je relatie en wie weet wat nog allemaal veel stress krijgt... heb je ook weer meer kans op haaruitval.

***
Er is inderdaad ook een roep artsen die masturberen en seks aan haaruitval durft linken. Maar daar hebben ze tot nu toe nog geen grondig bewijs voor kunnen aantonen. Daar moet nog heel wat onderzoek naar gebeuren voor ze dit kunnen staven.

Trouwens,... andere nadelen van te veel zijn : vermoeidheid, pijn aan het bekken, veranderingen in het zicht, lage rugpijn, pijnlijke testikels, psychische klachten, moeilijkere sociale omgang en hormoonverandering.

Dat laatste zorgt dus voor de link masturberen = haaruitval.
Maar vergeet niet elke man maakt testosteron aan. Dat is normaal.
En ook seks/masturberen mag je dan gelijkstellen.

Verder moet ik wel zeggen dat het dan over extreem vaak seksen en chronisch masturberen ging.

***
En ook vond ik sites waar net het tegenovergestelde stond.
Dat wat selfservice het net zou tegengaan.

-----

Jammer dus voor jou maar een 100% zeker antwoord is er niet te vinden tot die onderzoeken helemaal afgerond zijn.

Persoonlijk hou ik het bij testosteron ( tjsa je bent een man ) misschien een beetje stress ( relatie uit ) = minder haar.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad; beiden zijn het gevolg van een flinke hoeveelheid testosteron. Het verband is er, maar het is geen causaal verband.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi, dankjulliewel voor jullie reacties. Denken jullie dat 1/2x per week wel zou kunnen? Dat is overigens wat ik het afgelopen half jaar heb gedaan,maar ik weet niet of dat ook goed is.
Erna55
7 jaar geleden
Waarom vraag je nu om een frequentie van masturbatie "dat zou kunnen?"
Hebben we het nog steeds over haarverlies ?
nounka
7 jaar geleden
Die onderzoekers hadden het vooral over chronisch zichzelf behelpen... dan hebben we het wel over verschillende keren per dag en dat elke dag. Soms zo erg dat het normale leven erdoor in de problemen raakt. Dus als je dat nu een keer per dag doet of je gaat het niet dagelijks doen... denk ik niet dat het het over een verslaving hebben. En in dat geval zou ik dan toch persoonlijk zeggen trek'em :) Maar ja, dat ben ik.