Uitdrogingsverschijnselen (zie uitleg)

Veel mensen schijnen er last van te hebben gehad. Maar hoe merk je dat je er last van hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (6)

Je krijgt lichte hoofdpijn, droge mond en wordt een beetje dizzy. Als het heel erg wordt, krijg je zelfs pijn in je onderrug, je nieren gaan dan opspelen. Opeens krijg je hevige dorst en is die dorst niet meer te lessen. Dan ben je dus al te laat.

Om het te voorkomen is het verstandig de hele dag door steeds kleine beetjes te drinken. Nooit wachten tot je echt dorst krijgt.

Start 's morgens met een glas water en neem minstens ieder uur iets te drinken. Al is het maar een paar slokjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoge koorts, ernstige diarree, overgeven, misselijkheid, spierkrampen, niet of amper nog plassen snelle of juist trage polsslag enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je merkt dat je steeds minder gaa plassen en je urine donkerder is dan normaal. In een volgend stadium krijg je een droge mond en neeemt de spanning van de huid af . Je voelt het aan je huid. Neem hem tussen 2 vingers, trek en laat los. Normaal trekt de huid direct weer glad, bij uitdroging blijft hij een tijdje geplooid en trekt dan pas langzaam weer glad. Als je dit laatste merkt moet je meteen drinken en ORS zakjes gebruiken om ook je mineralen weer aan te vulen. Krijg je koorts, hoofdpijn of duizelingen moet je direct de huisarts raadplegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr;gaat plassen
amc
13 jaar geleden
Een watertekort kan leiden tot teveel eten. Dit komt omdat de hersenen geen onderscheid maken tussen honger en dorst. Het kan dus gebeuren dat u denkt dat u honger heeft, terwijl uw lichaam eigenlijk alleen behoefte heeft aan water. Drink dan ook altijd een groot glas water voordat u iets gaat eten. Vaak verdwijnt dat 'knagende hongergevoel' dan al snel.

Checklist voor tekenen die op uitdroging wijzen:

Hoofdpijn: een belangrijke functie van water is, giftige afvalstoffen uit het lichaam af te voeren. Uw hersenen bestaan voor 75 % uit water, dus ook bij geringe uitdroging kan hoofdpijn ontstaan.

Slechte concentratie/moeheid: Als uw lichaam veel giftige stoffen bevat en er is onvoldoende water om ze af te voeren, zult u zich veel minder energiek voelen, omdat uw lichaam kracht nodig heeft voor het bestrijden van het gif.

Verstopping: Water versnelt het ontlastingsproces. Door voldoende te drinken helpt u dus de 'doorstroming'.

Verlaagde urineproductie/donkere urine: Uw nieren filteren afvalstoffen uit het bloed. Dagelijks 'recyclen' zij zo tot wel 180 liter water! Dit proces verloopt bij gratie van voldoende toevoer. Is die er niet, dan loopt de productie van urine terug, wat u herkent aan de donkerder urine.

Beslagen tong/slechte adem: Wanneer er niet genoeg water door de mond stroomt om kleine voedseldeeltjes weg te spoelen, hopen zich bacteriën op in de mond- en keelholte. Uw tong slaat wit uit en soms lijkt het of er vilt op zit.

Droge mond: Speeksel is de natuurlijke smering van de mond. Uitdroging leidt ertoe dat uw lichaam hier niet genoeg vocht voor heeft.

Bij nog ergere uitdrogingsverschijnselen:

Spierkrampen: Wanneer uw spieren niet genoeg zuurstof krijgen omdat uw lichaam met een ernstig watertekort kampt, trekken de spieren krampachtig samen.

Huid: Uw huid verliest zijn elasticiteit als hij niet genoeg water krijgt. U controleert dit door de huid op de rug van uw hand omhoog te trekken. De huid moet direct terugschieten als u hem loslaat en niet blijven 'staan'.

Ogen: Ingevallen oogkassen en een donkere huid onder/rond de ogen wijzen op ernstige uitdroging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dorst en donkere urine zijn natuurlijk voor de hand liggende signalen maar dan ben je al rijkelijk laat om te constateren dat je aan het uitdrogen bent. Een aantal klachten waarvan je misschien niet zou verwachten dat die door watergebrek worden veroorzaakt wijzen op uitdroging. Ik ga, inmiddels voor een deel wijzer uit eigen ervaring, iets verder dan de gangbare signalen van uitdroging.

Algemene symptomen: jezelf moe, prikkelbaar, angstig, neerslachtig en depressief voelen, blozen, niet goed slapen, een zwaar hoofd hebben, onweerstaanbare verlangens hebben en angst voor menigten en straatvrees.

Meer specifiek:
1- Astma
2 - Allergieën
3 - Hoge bloeddruk
4 - Obstipatie
5 - Ouderdomssuiker (diabetes type 2)
6 - Auto-immuunziekten

Drastische signalen van uitdroging:
1 - Brandend maagzuur
2 - Maagpijn
3 - Pijn op de borst (angina pectoris)
4 - Lage rugpijn
5 - Reumatische gewrichtspijn, ook de ziekte van Bechterew
6 - Migraine
7 - Pijn in de dikke darm (colitis)
8 - Fibromyalgie
9 - Boulimia (eetstoornis)
10 - Ochtendmisselijkheid bij zwangerschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Symptomen van uitdroging kunnen zijn:

heftige dorst
een gevoel van uitputting
prikkelbaarheid van spieren (spiertrekkingen/spierkrampen)
duizeligheid
misselijkheid, soms braken
tachycardie (te snelle hartslag)