Hoe schadelijk is continue blootstelling aan bluetooth tijdens het werk?

Voor mijn werk loop ik de gehele dag buiten om monsters te nemen. De monsterpunten loop ik via de gps af. Hierbij zendt een externe gps ontvanger (zit in mijn broek of jaszak) een continu bluetooth signaal naar een redelijk gedateerd apparaat dat om mijn pols zit. Op dit apparaat zie ik de monsterpunten die ik af moet lopen en de plaats waar ik mij bevindt. Omdat er veel te doen is over straling de laatste jaren en ik een stressvolle periode achter de rug heb, waardoor ik momenteel toch kwetsbaarder ben, vraag ik mij af of ik in overweging moet nemen verder te gaan met dit werk of niet. Ik ben nu een aantal weken bezig en het valt me op dat ik vage klachten heb tijdens en na het werk. Nu kan dit natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Ik heb eerder nog nooit stil gestaan bij de mogelijke gevaren van straling, maar ben nu toch enigszins ongerust en op internet lees je veel tegengestelde verhalen. Daarom zou ik graag jullie advies willen of mening/gedachtegang hierover willen horen.

M.v.g,
Evert

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.9K
Cryofiel
7 jaar geleden
Elektromagnetische velden van Bluetooth dringen niet in je lichaam door. Er is nog nooit enig effect gemeten van dergelijke velden. En geloof me, er zijn heel veel metingen gedaan op een heleboel mensen. Het probleem zit hem in het woord "straling". Dat kennen we van de radioactieve straling - en die is daadwerkelijk gevaarlijk. Helaas wordt voor elektromagnetische straling hetzelfde woord gebruikt. Daardoor ontstaat de indruk dat die straling ook gevaarlijk zou zijn - maar dat klopt dus niet. De enigen die er garen bij spinnen zijn de producenten van allerlei "beschermende" producten. In veruit de meeste gevallen doen die producten helemaal niets. Dat geldt in ieder geval voor armbandjes, kettinkjes of hangers. In sommige gevallen zorgen dergelijke producten zelfs voor een sterkere hoeveelheid straling. Dat geldt bijvoorbeeld voor stickers die je achterop je mobiele telefoon moet plakken.

Antwoorden (1)

Nee, Bluetooth (en ook wifi) kan geen kwaad. Het effect op het lichaam is zo ongeveer nul.

Het enige dat dergelijke straling met het lichaam doet is een heel lichte temperatuurverhoging in de buitenste laag van de huid - die sowieso grotendeels uit dode huidcellen bestaat. Denk daarbij aan een tiende graad of minder.

Is dat erg? Nee. Het dragen van kleding verhoogt de temperatuur van de huid al met meer dan die tiende graad. Loop je eens in de zon, of neem je een douche of bad, dan wordt de huid zomaar meerdere graden warmer. En als je je inspant gebeurt dat ook.

Er zijn ontieglijk veel metingen gedaan om te kijken of wifi, Bluetooth en dergelijke misschien toch een effect zouden hebben. Al die metingen zeggen hetzelfde: er is geen invloed. Geen enkele.

Ons theoretische begrip van elektromagnetische signalen en van de biologie zegt dat er geen invloed kán zijn. De praktijk wijst uit dat die invloed er ook echt niet is. Theorie en praktijk zijn het dus roerend eens: er is geen enkele invloed.

Toegevoegd na 2 minuten:

Hoewel... er is toch wel een beetje invloed. Die heeft twee oorzaken.

De eerste invloed komt doordat jij je nu zorgen maakt over een mogelijke invloed. Dat die invloed er niet is, maakt niet uit. Jij maakt je zorgen, en dat is altijd nadelig.

De tweede invloed komt doordat dergelijke apparaten de werkdruk kunnen verhogen. Dankzij je mobiele telefoon ben je altijd bereikbaar - en word je dus altijd en overal "gebombardeerd" met e-mails van je collega's en met nieuwe opdrachten van je baas. Ook jouw Bluetooth-apparaatje kan ervoor zorgen dat je nooit eens een momentje van rust en ontspanning hebt.

Het is dus niet de straling die gevolgen heeft. Het is jouw reactie (de zorgen die jij je maakt) en de hogere werkdruk die problemen veroorzaken.

Cryofiel
7 jaar geleden
amao
7 jaar geleden
bronnen?
Cryofiel
7 jaar geleden
De complete wetenschappelijke literatuur.