Het mediastinum (uitspraak: mediástinum[1]) is de ruimte tussen de beide longen in, die ventraal begrensd wordt door het borstbeen en dorsaal door de wervelkolom.
In het mediastinum bevinden zich onder andere het hart, de luchtpijp, de slokdarm, de aorta, een aantal grote bloedvaten, een groot aantal zenuwen, de thymus en vele lymfeklieren.

Door de nabijheid van al deze belangrijke organen hebben ziekteprocessen zoals ontstekingen of groei van kwaadaardige cellen (kanker) in het mediastinum vaak zeer ernstige gevolgen. Een voorbeeld is miltvuur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mediastinale zaken zijn alle zaken die te maken hebben met het gebied in het midden van de borstkas, boven het middenrif en tussen de longen gelegen complex van weefsels en orgaanstructuren
fremar