Incontinentie, waardoor wordt een mens incontinent? O.a. door verslapping van de sluitspier, waardoor verslapt de sluitspier van de blaas?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.blaascontrole.nl/definitie/oorzaken/index.htm

Antwoorden (2)

zenuwbeschadigingen kunnen ervoor zorgen dat men de functie van blaas- of darmspieren niet meer aanvoelt. Het komt voort uit problemen aan de hersenen, Alzheimer, bepaalde medicijnen zoals antidepressiva en invaliditeit.
fremar
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Zijn er nog wel wat meer.
Het maakt nogal uit of die mens een man of een vrouw is.

Sommige vrouwen hebben moeite om hun urine op te houden bij inspanning (hoesten, niezen, lachen, tillen, springen, traplopen of plotseling opstaan). Dit wordt inspanningsincontinentie of stressincontinentie genoemd. Anderen moeten plotseling erg nodig plassen en zijn niet op tijd bij het toilet. Dit wordt aandrangincontinentie
of urge-incontinentie genoemd.
De blaas wordt op zijn plaats gehouden door de bekkenbodemspieren. Dit is een soort hangmat van spieren onderaan het bekken. Bij inspanningsincontinentie werken de sluitspier van de blaas, de bekkenbodemspieren en/of de blaas niet goed samen. Bij vrouwen wordt dit vaak veroorzaakt door zwangerschap en/of bevalling of door een verzakking.
Bij een verzakking zijn één of meer organen van de onderbuik naar beneden gezakt omdat de spieren en banden waaraan ze hangen zijn uitgerekt. Dit kan ontstaan door zwangerschap, bevalling, lichamelijk zwaar werk, overgewicht en/of veelvuldig hoesten. Bij het ouder worden worden de spieren en banden ook slapper.
Bij aandrangincontinentie kan de blaasspier juist actief zijn door een urineweginfectie of andere redenen. Soms is verder onderzoek noodzakelijk.
Bij oudere vrouwen komt ook vaak een combinatie van inspannings- en aandrangincontinentie voor.

Bij mannen komt incontinentie veel minder vaak voor. Het kan dan komen door een prostaatprobleem, een urineweginfectie, vergiftiging (overmatig alcoholische drank), medicatie, of mentale gesteldheid (dementie, depressie, hersenaandoening).
Amadea
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Kan ook komen door het gebruik van medicijnen. De bekkenbodemspier valt te trainen. In veel gevallen kan dat ook voor ouderen.
Plus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hieruit begrijp ik dat bij mannen >dementie, depressie en een hersenaandoening< WEL oorzaak kunnen zijn? Waarom zou dit niet bij vrouwen de oorzaak kunnen zijn?
ronron1212
7 jaar geleden
Bij vrouwen ook.