Codeïne is de 3-Monomethylether van morfine. Het is een alkaloïde dat gevonden wordt in opium in concentraties tussen 0,7 tot 2,5 procent.
Codeïne kan van morfine worden gemaakt. Dit verklaart dat de farmacologische effecten bij gebruik van codeïne min of meer vergelijkbaar zijn aan die van morfine. De lever zet codeïne voor een gedeelte om in morfine. Bij sommige mensen is het enzym dat verantwoordelijk is voor dit metabolisme niet aanwezig, en maakt codeïne derhalve voor hen minder werkzaam. Vergeleken met morfine is codeïne een zwakke pijnstiller en een krachtige kriebelhoestonderdrukker. Ook werkt codeïne sederend en sterk obstiperend. In Nederland is codeïne alleen voor oraal gebruik geregistreerd. Equivalent: 100 mg codeïne is ongeveer gelijk aan 15 mg morfine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De werkzame stof in Codeïnefosfaat is codeïne. Codeïne is sinds 1884 internationaal op de markt. Het is zonder recept verkrijgbaar in hoestdranken onder de merknamen Bronchicum en Melrosum. Verder is het op recept verkrijgbaar in tabletten en zetpillen als het merkloze Codeïne en Codeïnefosfaat.

Codeïne wordt ook gebruikt in combinatie met paracetamol, onder de naam Paracetamol/codeïne en met acetylsalicylzuur en coffeïne onder de merknaam ACCod en het merkloze Acetylsalicylzuur/Codeïne/Coffeïne.

Sommige hoestmiddelen bevatten behalve andere bestanddelen ook nog een kleine hoeveelheid codeïne.

Toegevoegd na 1 minuut:
Codeïne is een hoestprikkeldempend middel. Het vermindert de neiging tot hoesten. Verder heeft het een pijnstillende werking.

Artsen schrijven het voor bij hoest en pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een pijnstillende stof meestal verwerkt met paracetamol 500/20 of 500/50mg en uitsluitend op recept verkrijgbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Codeïne(fosfaat) is een stof die gewonnen wordt uit de opiumpapaver. Het is een hoestdempend middel. Geneesmiddelen op basis van de opiumpapaver heten opiaten. Codeïne is een zwak opiaat dat net als andere opiaten (morfine en pethidine) gebruikt wordt bij pijnbestrijding.

Codeïnefosfaat wordt ook gebruikt bij de behandeling van droge hoest. Codeïne onderdrukt het hoestcentrum in de hersenen en wordt daarom ook wel een centraal werkend antitussivum (hoestdempend middel) genoemd. Codeïne werkt binnen een kwartier. De werking houdt enkele uren aan.