Wanneer mag je weer douchen als je gehecht bent en hoe kun je de wond het beste verzorgen?

Vandaag ben ik in mijn wang gehecht waar ik een snee had (snee van ongeveer 1,5 centimeter, 8 hechtingen). Wanneer mag ik eigenlijk weer douchen? En hoe kan ik ervoor zorgen dat het litteken zo mooi mogelijk wordt? Moet ik er calendulan of littekencrème opsmeren? Of pas als de hechtingen eruit zijn? De zuster heeft er niets over gezegd en ik vraag het me nu pas af. Bedankt!

Toegevoegd na 8 seconden:
Het zijn geen oplosbare hechtingen, over twee weken gaan ze eruit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Nou, ik heb wel goed nieuws voor je, omdat de hechtingen in je gezicht zitten, kun je gewoon douchen. Zorg er alleen wel voor dat je gezicht niet nat wordt. Maar morgen kun je je gezicht wel wassen, maar met een washandje en geen straal water.

Om littekens zo veel mogelijk te voorkomen moet je je wond goed schoonhouden. Doe dat wel vanaf morgen. Probeer het niet af te dekken, dat kan ervoor zorgen dat het gaat ontsteken en dan kan het nog langer duren en je kan een lelijk litteken krijgen.

Als je hechtingen eruit zijn kun je bio oil kopen, dat verminderd de zichbaarheid van huidstriemen en littekens.

Wat een vervelende situatie, ik heb zelf ook littekens in mijn gezicht.

Sterkte en sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Ben het maar gedeeltelijk met je eens. Dat washandje kan je beter achterwege laten, want je wrijft juist vuil in de hechtwondjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde om te deppen, niet wrijven. Sommige mensen weten dat wel hoor, hoop ik.

Andere antwoorden (3)

Ik had ongeveer een even grote wond, ik mocht na 2 dagen weer douchen. Verzorgen kun je met BioOil nadat de hechtingen eruit zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wond moet eerst goed dichtzitten voordat je er wat op kunt smeren, daarna kun je BioOil en andere crèmes gaan gebruiken.
Na 24 uur mag je douchen met hechtingen. Met enkel water uiteraard, laat de zeep even achterwege.

Pas als de hechtingen verwijdert zijn kan je aan de slag met littekencreme, calendula, honingzalf, bio oil of andere middelen die menen littekenvorming tegen te gaan.

Hieronder een folder voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de apotheek kan je waterwerende pleisters kopen. Als je zo'n pleister goed aanbrengt kan je gewoon onder de douche. Daarna de pleister weer verwijderen bevordert het genezingsproces.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het ook altijd gedaan.