Hoe lang duurt een griep?

Een opvolgvraag naar aanleiding van mijn vorige vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/herkent-ziektebeeld.16372

In de reacties op die vraag vallen kreten als 'korte griep', two-dayflu' en 'licht griepgevalletje'. Maar is het überhaupt wel mogelijk dat een griep maar twee dagen duurt?

Ik heb vroeger geleerd dat een griep ALTIJD minstens vijf dagen duurt, anders is het geen griep. Zoiets staat ook te lezen in oa. deze link: http://www.degrotegriepmeting.nl/public/?thisarticle=20

Als het korter duurt dan vijf dagen, kan het dan toch griep zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vraagje.
Ik heb gistere heel de dag geen last gehad tot 6 uur niets kon ik ophouden water eten niets. Nu kan ik iets opnemen. Maar loop enorm slap. Ik ben alleenstaande moeder dus moet door gaan. Hoe kan ik iets meer energie hebben om voor mijn dochter van 3 te zorgen. En hoe kan ik zo rap mogelijk beter worden

Het beste antwoord

een echte griep uitbraak heeft een incubatietijd van 1-3 dagen, waarin je wel besmettelijk bent, maar nog niet door hebt dat je ziek bent.
Dan volgen een dag of 3 zwaar ziek en 2-3 dagen uitzieken. Echter, als je lichaam het virus op tijd detecteerd, kan het uitbreken voorkomen worden, en heb je dus maar een paar dagen lichte verschijnselen, een korte griep.

Als voorbeeld: Ik heb elk jaar 2 keer een korte griep van < 24 uur. Heel snel korts opbouwen, en dezelfde nacht breekt de koorts. 's Ochtends wordt ik in een kletsnat bed wakker en alles doet zeer. 's Middags ben ikw eer helemaal beter. Na de eerste keer huisarts bezocht, die snel kon aantonen dat het wel een influenza virus was geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

1 dag tot ruim 2 weken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelfs geleerd dat een echte griep, een echte influenza, dertig dagen duurt van begin tot eind. Niet dat je dan de hele 30 dagen doodziek bent, maar van de eerste verschijnselen tot je weer helemaal hersteld bent. Het echte ' op bed liggen' en de koorts duurt ongeveer een week.
Sommige bronnen zeggen 3 tot 5 dagen, maar meestal ben je er langer zoet mee, vooral met het hoesten. Als er complicaties optreden zelfs veel langer, maar dat gaat voor een normaal gezond persoon meestal wel goed.

Er zijn echter heel erg veel verkopudheidjes die in eerste instantie lijken op griep (influenza is tenslotte ook een aandoening primair van de bovenste luchtwegen) en daarom worden heel veel stevige verkoudheden (die we als onschuldig beschouwen maar dat ook niet allemaal zijn) afgedaan als ' een griepje' als je er echt ziek (koorts, pijn) van wordt. Hoesten en snotteren we alleen zonder echte ziekteverschijnselen, dan noemen we het pas verkouden.

Natuurlijk KAN het in theorie zo zijn dat je zo gezond en sterk bent, dat je met een echte griep al in een dag of twee van je koorts af bent, Maar het kan ook een dikke week duren. Of het dan inderdaad een echte griep is geweest (en als het belangrijk is dat te weten) zou je met een simpel labtestje moeten kunnen uitzoeken, maar ik zie niet meteenhet nut er van. Het is geen schande om goed beroerd te zijn van een ándere verkoudheid, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn huisarts zegt altijd : mét medicijnen duurt het een week, zonder medicijnen duurt het 7 dagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het dagelijks taalgebruik wordt Griep vaak gebruikt voor een grote verzameling aan verkoudheid verwante lastige verschijnselen waarbij vaak koorts optreedt.
In een medisch woordenboek kun je vinden wat er precies onder griep (influenza) wordt verstaan en welke verschijnselen kenmerkend zijn:
http://www.medicinfo.nl/%7B667244bb-c635-46cc-bf2b-c33a32acd2a5%7D#{30fbb28b-09c7-4825-b148-d05ecf4b4061}
Op deze website van Medicinfo vindt je ook nog meer weblinks over griep zoals bijvoorbeeld die van de RIVM:
http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Influenza/faq-griep-verkoudheid.jsp
De conditie van de patient is vaak sterk van invloed op hoe lang het herstel gaat duren.