Is polijsten van je tanden eigenlijk wel goed voor je tanden?

Je zou haast denken van wel.. maar ik heb het idee dat zijn mijn tanden vern**kt hebben, aangezien ik nu overlande gele randen langs mijn tanden heb..

Is dit probleem herkenbaar bij mensen?

ik ga het iig nooit meer doen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
28.2K

Het beste antwoord

Met polijsten haal je een dun laagje van de tanden af, waardoor een onderliggende laag zichtbaar wordt en het geheel meer vlak wordt.
Er wordt bij echt polijsten wel wat materiaal weggenomen , maar dat is al verweerd en door de verwering hebben zuren meer invloed dan op een glad oppervlak.
Toch kun je het polijsten maar beperkt doen, je vult immers geen materiaal aan.
polijst je te vaak dan zal de glazuurlaag op enig moment te dun worden en is het middel erger dan de kwaal.
Een goede tandarts/mondhygieniste zal deze afweging goed kunnen maken en overleggen wanneer je in de gevarenzone komt.
Het kan in jouw geval ook zijn dat het voormalige tandsteen het tandvlees heeft weggedrukt (pockets) maar het tandvlees herstelt juist als het tandsteen verwijderd is
dat duurt echter even, maar dan zal gezond tandvlees de tandhalzen (waarschijnlijk het geel wat je ziet) weer bedekt hebben.
Doet het tandvlees dit niet, vraag dan je tandarts advies, misschien poets je met een te harde borstel.
Het kan ook zijn dat je nog tandsteen hebt en dit nog verwijderd moet worden.De tandarts zal dan het tandsteen onder het tandvlees verwijderen en het tandvlees kan dan herstellen en teruggroeien.
Ik heb dit laatste ook laten doen en ben erg tevreden over het resultaat. Omdat ik over de 50 ben zal het resultaat van een goede aanpak bij jou wellicht nog gunstiger uitpakken.
Laat dus vooral het tandsteen verwijderen en de eventuele pockets leeg halen.
Je tandvlees geeft daarna veel minder klachten en gaat beter op de tanden aansluiten zodat je de tandhalzen dan niet meer ziet.
Het geel is dan verdwenen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heeft je tandarts het gedaan? Dan zou ik contact met hem/haar opnemen om te kijken of jullie een oplossing kunnen vinden, want het klinkt niet prettig.

Je kunt je vraag ook voorleggen aan het TIP: http://www.tandartsennet.nl/patienteninfo/vragen--informatie-en-advies.html

Op die site staan ook tips voor als je een klacht hebt: http://www.tandartsennet.nl/nmt/website4/nmt.nsf/a9dbf6e1b0d55d7fc1256db2004602cc/887aadd138a7ede2c1256ee4002cb3da!OpenDocument
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Polijsten kan op zich geen kwaad als de mondhygiëniste het doet. Doe je het zelf met agressieve middelen, dan moet je oppassen inderdaad.

Maar gele randen langs je tanden kan ook zijn dat je tandvlees teruggetrokken is, waardoor het been (waar geen glazuur op zit) van je tanden zichtbaar wordt.

Dat kan een oorzaak zijn van te hard poetsen.