Poets ik te lang als ik 20 minuten tandenpoets?

Ik heb een beugel en een handtandenborstel. Als ik poets dan poets ik zo'n 20 minuten, terwijl het normaal zo'n 2 minuten is. Ik gebruik de bbb techniek, die maakt mijn tanden het schoonst.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is dit te lang en is dit schadelijk?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Gebit
2K
Ritsuka
6 jaar geleden
20 is wel erg lang, mar het ligt er vooral aan hoe hard je poetst.
Erna55
6 jaar geleden
Heb je deze vraag al eens aan de tandarts of ortho gesteld ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jazeker, alleen zij vertelden mij dat ik het dan sneller af moet maken, maar dan ben ik bang dat ik niet alles meeneem.

Antwoorden (1)

Ja, eigenlijk is dit te lang.
Te krachtig of te lang op een plek poetsen kan leiden tot het wegpoetsen van tandglazuur en tandvlees. Bij ernstige slijtage ontstaan er groeven in de tanden en deukjes in de tandhals vlak boven het tandvlees. Wanneer het tandvlees weggepoetst wordt komen de tandhalzen bloot te liggen.
Poets in ieder geval met een zachte tandenborstel.

Tip tandarts: poets 5 tellen per tand te poetsen. Tel in je hoofd rustig tot 5 (tellen, geen seconden).
SimonV