Wat zijn hulpmiddelen bij ondraaglijke kiespijn?

Ik heb ernstige kiespijn door gaatjes. Nu zit er een ontsteking in. Ik ben ontzettend bang voor de tandarts. Nu heb ik mij aangemeld bij de Narcose Tandarts. Alleen daar moet ik nog lang op wachten. De pijn wordt zo ondraaglijk en ik weet niet meer wat ik moet doen. Op dit moment lijkt niets te helpen. Ik slik Naproxen samen met paracetamol. Maar ik lig nog steeds nachten wakker van de pijn. Ik ben echt ten einde raad. Wie kan mij helpen? Naar de tandarts is dus geen optie...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Gebit
13.2K
Cryofiel
7 jaar geleden
Je maakt dus een keuze vóór de pijn...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat een onzinnige reactie, Cryofiel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bel je tandarts en vertel over je angst, meer niet, en luister wat hij erover zegt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prima reactie van Cryofiel.
Dan kies je niet voor de tandarts. Er komt een moment dat je gráág gaat.
Erna55
7 jaar geleden
Door de angst wil MeXxx niet naar de ( gewone) tandarts te gaan.
Dit is wel degelijk een keuze die gemaakt wordt.
De consekwentie is een langdurige ondraaglijke pijn.
Ivana
7 jaar geleden
Stop er een kruidnagel in. Dat stilt de pijn. (Dit is serieus). Kan natuurlijk niet voor altijd, maar als tijdelijke oplossing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.optimalegezondheid.com/de-link-tussen-tandbederf-en-andere-gezondheidsproblemen/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Flierefluitje heeft een goede oplossing, ik hoorde van mijn tandarts dat hij ook cursussen volgt voor behandeling van zeer angstige patienten. Zoek er één.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Precies, vijfmeter, als de pijn het wint van de angst dan ga je, maar dat is geen keuze.

Antwoorden (3)

Na het trekken van (verstands-) kiezen, mag je zoveel uur niets eten of drinken en je hebt geen jofel gevoel!! de verdoving verdwijnt en die vreselijke pijn, kiespijn , heb je continu.

Wat ik heb gedaan , als volwassen patiënt , is een fles whisky kopen en kleine slokjes door mijn mond spoelend en dus ook door de open wonden en daarmee de zaak verdovend. het werkte! prima zelfs.

In jouw situatie is het ook alleen een tijdelijke oplossing, Vraag aan de tandarts een pijnstiller (of desnoods aan de huisarts, of zelfs aan de apotheker). Zij moeten je toch de goede effectieve zware pijnstiller kunnen voorschrijven.

Succes!

Toegevoegd na 28 minuten:
-Pijnstillers: Ibuprofen heeft daarnaast ook een ontstekingsremmende functie, wat met het oog op een mogelijke ontsteking in de kies een goede mogelijkheid is. Indien beide pijnstillers geen verlichting opleveren kunt u ook gebruik maken van pijnstillers met naproxen. Een pijnstiller die naproxen bevat is Aleve.

-Mond/Wond spelen: water met zout tegen kiespijn : kook glas water + 2 eetlepels zout: AFKOELEN tot drinkbare temperatuur en vervolgens spoelen. NIET doorslikken, spoelen rond de pijnlijke kies. (Let op: niet direct gekookt water+zout mond spoelen = mond verbranden!). Water na spoelen uitspugen! Bij veel mensen helpt deze methode om de kiespijn te verzachten. Dit is een methode die al heel lang bestaat en werkt,

-Kussen verhogen: Kussen verhogen wil wel eens helpen als je niet kunt slapen, Het zorg ervoor dwat de druk op het pijnlijke gebied afneemt en waardoor de kiespijn minder wordt.

-Koelen met ijs: plek koelen, wordt daardoor verdoofd. Met ijszak tegen wang of door ijsblokje in de mond. (zie bron voor meer info)

Meer..
Uit veel reacties blijkt een slok sterke drank ook te helpen tegen de kiespijn. De alcohol in de sterke drank verdooft de pijn. Veel gebruikte dranken zijn tequila en vodka. Natuurlijk moet u niet te veel drank nuttigen om de pijn te verzachten, anders ontstaan er onverhoopt andere problemen. Het is ook mogelijk een steriel gaasje te besprenkelen met sterke drank om vervolgens deze tegen de zere plek aan te duwen.

Let op dat alcohol het bloed verdunt, wat nadelen kan opleveren bij een mogelijke ingreep door de tandarts. Het gebruiken van drank verdient zeker niet de voorkeur, maar kan volgens veel mensen de kiespijn wel verminderen.

Waarvan akte.

Sterkte met het bestrijden van deze kiespijn, en succes bij de tandarts,
Goede tandarts is nog attenter naar patiënt toe en zal goed verdoven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Let wel op dat je niet alle pijnstillers zomaar door elkaar kunt gebruiken! En pijnstillers zijn niet altijd even gezond, ...
En: ontstekingremmend neemt de ontsteking niet weg, het verlicht alleen de druk.

En, om eerlijk te zijn, jezelf een mooi kado beloven en naar de tandarts gaan. Ik vind het ook echt niet leuk daar, heb dus ook de nodige kroontjes, maar gescheurde kiezen laten repareren is ook niet alles. En ik val (echt waar)

Let op je ziekenfonds! Als je niet gesanneerd bent kan dit heel veel geld kosten. Ik woon niet in Nederland, en hier zijn geode tandartsen niet duur. Ik ken mensen uit Schotland die hier heen gekomen zijn en de hele handel voor 20% van de kosten van daar hebben laten repareren.

Succes!

Toegevoegd na 4 uur:
****En ik val (echt waar)
En ik val flauw (echt waar)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kruidnagels en/of kruidnagelolie werken tegen kiespijn, al nemen ze de oorzaak niet weg. Steek hele kruidnagels tussen je wang en de zere kies, of drenk een stukje van een wattenschijfje in de olie en breng aan in de holte van je zere kies. Werkt echt spectaculair. Sterkte en succes!
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ik dacht gelijk aan kiespijnwatjes.
https://www.vitamins.nl/mondverzorging/overige/785388-kiespijnwatjes
Ik zou trouwens ook verder bellen om te proberen eerder bij een andere angsttandarts terecht te kunnen, als het echt onhoudbaar is.