mag een psycholoog gesprekken met kinderen van de zorgvrager, dit woordelijk vertellen tegen de zorgvrager Zonder toestemming van de kinderen?

Mijn man heeft gesprek gehad met de hulpverlener van zijn ma,
Daar heeft hij eerlijk vertelt hoe hij erover dacht. ( is het absoluut noet met zijn ma eens)
Aangegeven dat hij niet wilde dat het doorvertelt zou worden, dua werdt er afgesproken om het tussrn de muren te houden!
Nu blijkt dat de hulpverlener toch alles door heeft vertelt aan zijn moeder!
Mag dit?
En wat kunnen we nou het beste doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Erna55
7 jaar geleden
Om welke reden heeft hij een gesprek gehad met de psycholoog van zijn moeder ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Raar verhaal... Wat had je man te maken met de privé-zaken van zijn moeder, waardoor hij blijkbaar wel met de hulpverlener vertrouwelijk over haar kon/mocht spreken? En aangezien dat dus blijkbaar kon, waarom was dat andersom een probleem? En wat voor hulpverlening is het ueberhaupt dat die betrokken wordt in (blijkbaar/zo te horen) een privé-geschil tussen twee familieleden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is de hulpverlener een echte psycholoog? artikel 71 en als extra 78.
http://www.psynip.nl/beroepsethiek/de-beroepscode/respect_vertrouwelijkheid.html
Als dit afgesproken is mag dat zeker niet. Wat je kan doen?
Beetje afhankelijk van hoe de stand van zaken nu is.
-Klacht indienen
-Confrontatie met de hulpverlener aangaan, hoe ver je daarin gaat is ook weer afhankelijk van de situatie. Als je verhaal helemaal klopt dan zou ik daarin best ver gaan, deze persoon heeft niks meer te zoeken in de hulpverlening van moeder. Maar let op dat dat de situatie ook kan verslechteren.
Erna55
7 jaar geleden
Is je ma
Erna55
7 jaar geleden
Is je man gevraagd door zijn moeder om met haar psycholoog te spreken ?
Wat vertelde de moeder dat de reden van het gesprek was ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd, inderdaad zoals de vraag gesteld wordt, heeft de moeder bij deze hulpverlener niets te zoeken.
http://www.psycholoog-en-praktijk.nl/zorgverzekering-2014/zelf-uw-psycholoog-kiezen/
Erna55
7 jaar geleden
Om welke reden is de man gevraagd om een gesprek met de psycholoog te voeren ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De redenen waarom een gesprek aangevraagd is en door wie, doen hier niet ter zake.
Als de zoon van de moeder heeft vastgesteld dat de zorgverlener de zwijgplicht heeft geschonden, kan hij een tuchtrechtelijke procedure starten (schenden van het beroepsgeheim) bij een van de vijf Regionale Tuchtcolleges. De woonplaats van de klager bepaalt welk college bevoegd is.
Een klacht indienen tegen een individuele zorgverlener kan alleen indien deze geregistreerd is in het BIG-register.

Antwoorden (3)

als het zwart op wit staat dat ze die afspraken hebben gemaakt is dat een contract breuk dan zou je een klacht kunnen indienen. en als het alleen een woord tegen woord is dan is het heel lullig maar dan kan je eigenlijk alleen haar aanspreken. dan kun je geen klacht indienen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan?
Erna55
7 jaar geleden
Waarom denk je dat er bij een hulpverlening sprake kan zijn van contractbreuk ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@marktenberge, Psychologen zijn er in alle soorten en maten. Iedereen mag zich psycholoog noemen. Een Registerpsycholoog NIP voldoet aan de vakbekwaamheidsnorm en heeft zich verbonden aan de Beroepscode voor psychologen, o.a. zwijgplicht) en is daar via tuchtrecht op aan te spreken.
Nee, ingevolge de medische geheimhoudigsplicht en de wet op de privacy en mag de hulpverlener niets doorvertellen.
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Het was niet de hulpverlener van de zoon.
Daarom wil ik graag weten waarom de psycholoog van moeder een gesprek heeft gehad met de zoon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Het staat de zoon vrij om een verzoek in te dienen bij de hulpverlener van zijn moeder voor een gesprek en zijn verhaal doen.Het waarom, doet hier niet ter zake.
De hulpverlener mag een gesprek weigeren of aangaan. In beide gevallen moet de hulpverlener zwijgen, zeker als de zoon geen toestemming heeft gegeven mededelingen over de inhoud van het gesprek te doen en mag zelfs niet vertellen dat er überhaupt een gesprek is geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55: Zou dat wat uitmaken of ben je gewoon nieuwsgierig?
artikel 71 en als extra 78.
http://www.psynip.nl/beroepsethiek/de-beroepscode/respect_vertrouwelijkheid.html
Erna55
7 jaar geleden
Stel : de moeder is bij de psycholoog op verdenking van dementie. Het is de vraag of ze naar een verzorgingshuis moet. Ze vertelt dat ze het huishouden goed aankan , maar ze kan zich niet alles meer goed herinneren.
Ze zegt dat haar zoon kan vertellen dat ze het huishouden nog prima kan runnen .
De psycholoog vraagt of de zoon op gesprek wil komen.
Zoon wil wel en vertelt vervolgens dat het huishouden niet meer lukt, dat moeder de wasmachine niet meer snapt, dat het eten aanbrand, etc.
Dan is het wel logisch dat de psycholoog de moeder vertelt dat haar zoon de situatie anders inschat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar staat dat de psycholoog het gesprek heeft aangevraagd? Zelfs dan heeft de psycholoog te zwijgen als de zoon dat als voorwaarde stelt en mag zich bij de behandeling hierdoor niet laten beïnvloeden.
De enigen die dementie vast mogen stellen zijn gespecialiseerde artsen die advies kunnen vragen aan een psycholoog. De psycholoog heeft hier alleen een adviserende functie en schat de situatie geheel zelfstandig in. Het past hem niet, ook niet op verzoek van de patiënt, om ondeskundig gekleurd advies via familie te verzamelen. Het getuigt van zeer onprofessioneel gedrag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Dan is het wel logisch dat de psycholoog de moeder vertelt dat haar zoon de situatie anders inschat."
Nee, ook dan is het dom en zeer onprofessioneel om dat te doen.
Je kan familie relaties hier zwaar mee verpesten en het vertrouwen van de familie is hiermee al verpest.
Ook is het simpelweg niet toegestaan. (en dat is niet zomaar) Het verhaal van de zoon kan meegenomen worden in het overleg met andere hulpverleners.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Jackd, ja, maar alleen als deze andere hulpverleners tot hetzelfde behandelteam behoren.
De psycholoog heeft een relatie met de zorgvrager, maar niet met de kinderen van deze. Dus de medische geheimhoudingsplicht geldt alleen met zijn patiënt. Dus er geldt alleen het normale geheimhouding. Nu is waarschijnlijk het belang van de zorgvrager dus de moeder hoger geacht dan die van haar kinderen. De psycholoog had kunnen aanvoelen dat het gesprek in vertrouwen was en het 'kind' had kunnen weten dan de medische geheimhouding niet van toepassing was.

Dus vooraf toestemming vragen was niet nodig. Dus het mocht wel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar netjes is het niet en een klacht in dienen zal helpen. Vraag ook even op aan welke regels de psycholoog zich verbonden aan heeft. Dan weet je waar je de klacht naar toe mag sturen.