heeft een ex-partner recht op zijn erfdeel van een vooroverleden schoonmoeder nu het huis van de nog in leven zijnde ex schoonvader verkocht wordt?

er is zelfs een convenant opgesteld waarbij beide partijen afzien van erfdelen etc. Nu zegt de notaris dat dit niet geldt omdat dit erfrecht verkregen is voor die tijd: vader en moeder waren gescheiden, vader heeft moeder uitgekocht om in het huis te blijven wonen, enkele jaren later sterft moeder(1994) partnerschap door dochter is in 2010 aangegaan en in 2015 ontbonden, met convenant.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Amadea
7 jaar geleden
Lijkt mij van niet, want er is geen familierelatie meer. Alleen eventuele kinderen zouden ergens recht op kunnen hebben, want die zijn wél erfgenamen.
Poet
7 jaar geleden
Begrijp ik het nu goed? Ik probeer het chronologisch te maken 19xx Echtpaar met dochter scheidt. Huis komt hen beide voor de helft toe. Man geeft vrouw geld voor haar helft v/h huis en blijft in het huis wonen. Vrouw gaat elders wonen.
1994 vrouw overlijdt. Dochter en (wie?) erven van haar doch doe middels een convenant afstand van hun deel van de erfenis (waarom? omdat het schulden betreft? of zien ze er alleen voorlopig vanaf zodat een nieuwe man daar kan blijven wonen? Vruchtgebruik dus?).
2010 dochter wordt geregistreerd partner met jongen, die zo dus schoonzoon wordt. (in gemeenschap van goederen?)
2015 dochter scheidt van jongen, die dan dus geen schoonzoon meer is.
2016 Vader verkoopt zijn huis
2016 Volgens notaris is convenant niet geldig omdat het is van vóór ... (voor wat? v voor het partneren? Voor het scheiden? / hoe dan ook: volgens de notaris hebben dochter en (..?) voor de wet niet afgezien van hun erfenis. Vraag: heeft de jongen recht op zijn erfdeel (heeft/had hij dan een erfdeel?)
Poet
7 jaar geleden
Liever gezegd: ik snap er niet veel van, graag iets aannvullen

Antwoorden (2)

Als vader en moeder niet meer getrouwd waren, dan erven ze ook niet van elkaar. Als het huis in bezit is van vader, dan heeft dit niks met moeder te maken.

Anders is het wanneer het om de kinderen gaat. Die ervan hun deel van overleden moeder. Dit kan ook om kind met partner gaan. Schoonzoon/ schoondochter dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hetgeen ik uit uw vraag begrijp is, dat uw ouders gescheiden zijn en uw moeder toentertijd is uitgekocht. Er is waarschijnlijk een nieuw testament opgemaakt.
Bij het overlijden van uw moeder is haar erfenis afgehandeld. U was na dat moment de enige toekomstige erfgename van het vermogen dat uw vader ooit zou nalaten, aannemende dat er geen extra andere erfgenamen benoemd zijn.
1. U bent in 2010 in gemeenschap van goederen getrouwd waardoor u samen met uw echtgenoot de toekomstige erfgenamen van de nalatenschap van uw vader (de schoonvader) bent geworden.
2. Gemeenschap van goederen houdt in dat bij beëindiging van de relatie álle bezittingen bij helfte moeten worden gedeeld. Dit geldt óók indien één van de partners vóór of tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap gelden heeft ontvangen uit hoofde van nalatenschap of schenking. Zoals in uw geval.

Dit alles geldt niet indien er in de testamenten een uitsluitingsclausule, in de volksmond de anti-schoonzoon formule genoemd, is opgenomen. Hoogstwaarschijnlijk is deze clausule niet in de testamenten opgenomen, anders zou u uw vraag niet stellen.
De uitsluitingsclausule bepaalt dat hetgeen de erfgenaam erft privé bezit wordt. In geval van een echtscheiding kan de ex-echtgenoot niet de helft van de nalatenschap claimen, ook niet als zij in gemeenschap van goederen getrouwd waren.

Is de uitsluitingsclausule, die tegenwoordig standaard is, in het testament van uw vader niet opgenomen, dan is uw man, waarvan u inmiddels gescheiden bent, tijdens het huwelijk mede-erfgenaam geworden van de bezittingen van uw vader.

Het is heel goed mogelijk dat uw ex-partner als ex-schoonzoon nog rechten kan doen gelden op een erfdeel en moet meetekenen bij de verkoop van het huis dat door zijn uw vader, zijn ex-schoonvader, verkocht gaat worden.

Als uw notaris verklaart dat afzien van erfdelen in uw geval niet mogelijk is, omdat uw ex-partner het erfrecht voordien heeft verkregen, moet ik dat als waarheid aannemen. Het lijkt verstandig dat uw vader met de notaris gaat praten of de opzet van het testament nog wel voldoet aan de huidige wetgeving erfrecht.