Wat is de vrouw van de neef van de moeder van mij?

Mijn moeder heeft een neef, wat is die van mij en wat is de vrouw van van de neef van mijn moeder?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (2)

Dat is een aangetrouwde achternicht , geen bloed.

De neef van je moeder is een achterneef van jou.
Voor de vrouw van de achterneef hebben wij geen aparte naam.

Toegevoegd na 2 uur:
HERSTEL : Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk ben.

De neef van je moeder is jouw ACHTERneef, duidelijk, dat is één lijn verder.
Als deze achterNEEF trouwt, wordt zijn vrouw je achterNICHT , met name de AANGETROUWDE achternicht >>>geen bloed<<< en daar gaat het om, het is AANGETROUWDE familie , geen EIGEN bloed.

> De laatste regel over de aparte naam is (in de haast, per abuis) vergeten. Die mag vervallen. <

Toegevoegd na 17 uur:
TOEVOEGING:

> De aangetrouwde .achter.nicht is dus wel familie., maar geen eigen bloed,
Derhalve wordt zij ook wel genoemd de > KOUDE KANT< hiermee aangevend dat zij geen eigen bloed is. maar aangetrouwd dus.

Op deze eerste link is een prima schema te vinden, met de benamingen die nu hier in onze Nederlandse samenleving gebruikelijk zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwantschap
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord spreekt zichzelf tegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Tomaat : wat attent, merci.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aangetrouwde achternicht, geen bloed, het is voor mij duidelijk wat hiermee bedoeld wordt, de vrouw van je achterneef (of achternicht).
De neef van jouw moeder is jouw achterneef.

Voor de vrouw van de neef van jouw moeder is geen term: zij is de vrouw van jouw achterneef.

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens het schema op https://nl.wikipedia.org/wiki/Familie_(verwanten) kan je haar "aangehuwde achternicht" noemen, maar of dat nu zo lekker "bekt"?

Het schema vind je ook hier: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kinship.png.

Toegevoegd na 5 minuten:
En ook hier: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d7/Kinship.png.