Waarom sporten terwijl je niet sneller afvalt?

Ik ben nu 3 weken aan het lijnen, en het gaat supergoed.
Met de myfitnisspal app hou ik een eetdagboek bij.
Daarbij heb ik geleerd dat ik vooral eiwitrijk eten moet kiezen.
Ik heb totaal geen suikerbehoefte meer. (Normaal ben ik suikerverslaafd)
Nu niets geen suiker meer behalve melksuiker en fruitsuiker.
Behoefte aan zoetjes gelukkig ook niet.
Volgens die app mag ik 1250 kcal hebben.
Dat vind ik best veel eten, in de eerste weken zonder calorieën tellen heb ik minder gedaan. Maar door me erin te verdiepen wil ik geen crashdieet, met kans op jojoën, dus probeer ik precies die kcal. te halen.

Nu hoor je overal dat sporten helpt bij afvallen. Dus ik ben 3 weken geleden begonnen met hardlopen. Alleen geeft de app dan aan dat ik nog 300 kcal moet eten. Wat heeft het dan voor nut?
Als ik meteen weer extra eet omdat ik gesport heb, val je toch niet sneller af? Voor mensen die moeite hebben om 1250kcal. vol te houden is het natuurlijk fijn dat ze dan meer mogen eten. Maar ik heb al moeite om met gezond eiwitrijk eten aan de 1250 te komen.
Ik ben deze 3 weken dan ook niet extra gaan eten tijdens de sportdagen.

Kijk ook op deze site: https://www.caloriecalculator.nl/afvallen-caloriebehoefte/ Als je invult dat je niet beweegt duurt het afvallen precies even lang als dat je elke dag heel veel traint. Verschil is dat de sporter veel meer moet eten.

Hoezo helpt sporten dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan zelfs zo zijn dat je gewicht toeneemt. Bij veel spier opbouwende sport wordt je massa groter en zwaarder spieren wegen nl iets meer dan vet. Maar bij hard lopen is dat toch niet het geval daar val je echt ( meestal :)) dan van af . Ga door met sporten vooral lopen zwemmen , crosstrainer en voer niet de intensiviteit op maar de lengte van de oefening dus van 20 min naar 30 , 60. Blijf gezond eten en sporten dan komt het echt goed . Mogelijk drink je calorie rijke drankjes ? Drink water . Eet ook fruit met mate ( suiker bommetjes ) drink geen energie of sport drankjes ( mega suiker bommen )

Antwoorden (3)

Sporten is niet alleen bedoeld om af te vallen. Het zorgt ervoor dat je gezond blijft.
Voldoende bewegen en sporten zijn goed voor o.a. de volgende dingen:
- behoud van spiermassa
- verlaagt cholesterol
- verkleint het risico op diabetes
- verlaagt de bloeddruk
- verminderd stress

Dus het is zeker aan te raden om voldoende te bewegen op een dag, en daarnaast ook te sporten.
En ik neem aan dat je liever alles ook wat strakker hebt aan je lijf. Als je alleen afvalt zonder te sporten, blijft je lichaam grotendeels gelijk. Door het eiwitrijke eten te combineren met sporten, behoud je zoveel mogelijk spiermassa, terwijl er vet verbrand word, waardoor je uiteindelijk je vetpercentage verlaagt en slanker lijkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarnaast nog wat kleine toevoegingen.
- Een echte suikerverslaving bestaat niet. Je kunt wel veel trek hebben in suiker, maar dit is meestal door een combinatie van stress, te weinig slaag, en/of te weinig eten. Dan heeft je lichaam behoefte aan snelle energie en krijg je meer trek in suiker.

-1250 kcal op een dag is erg weinig eten. Je BMR (Basic Metabolic Rate, wat je verbruikt als je in coma zou liggen) ligt vaak al op 1500 of meer. Het is niet aan te raden om daar onder te gaan zitten. Hier kun je berekenen wat je op een dag nodig hebt: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Ga met je activiteiten aan de lage kant zitten, waarschijnlijk heb je alleen de draaischijven standing en light exercise nodig.

Toegevoegd na 8 minuten:
Met sporten verbruik je wat extra energie, en volgens MFP mag je dan wat meer gaan eten. Maar de meeste mensen maken daar een denkfout 'ik ben een uur in de sportschool geweest, nu heb ik 400 kcal verbrand en mag ik een donut'. Terwijl ze vergeten dat ze in dat uur ook moesten omkleden, dat ze tussendoor hebben staan kletsen etc, en dat ze niet het volle uur actief geweest zijn. En als ze dat uur op de bank hadden gezeten, hadden ze bijvoorbeeld 100 kcal verbruikt, puur door de lichamelijke processen. Eigenlijk hebben ze dan maar 100-150 kcal extra verbruikt, en dan eten ze een te grote snack erna, waardoor ze uiteindelijk niet afvallen.

Dus je hoeft je kcal van sporten niet extra erbij te eten, maar ik raad je wel aan met je dagelijkse kcal wat hoger te gaan zitten. Het is erg moeilijk om met 1250 kcal op een dag alle benodigde vitamines, mineralen en dergelijke binnen te krijgen.
7 jaar geleden
Goeie vraag! Dat heeft meerdere reden:
Belangrijkste reden: onder het begrip 'afvallen' verstaan veel mensen het idee van gewicht verliezen. Maar als je te weinig calorieën (en dus voedingswaarden) binnenkrijgt, ga je op een gegeven moment je spieren verliezen, en niet alleen vetmassa. Je valt dus in gewicht wel af, maar je wordt er ook een slappe vaatdoek van.
Goed voedzaam eten is daarom belangrijk om je spieren te behouden, en om toch vet te verliezen.
Bodybuilders gebruiken hiervoor de engelse term 'cutting'. Zij eten soms wel 8 maaltijden op een dag, met soms wel 4.000 calorieën in totaal, en tóch verliezen zij vetmassa. Hoe? Door eiwitrijk te eten en veel te blijven sporten!

Daarnaast helpt sporten omdat je je lekkerder gaat voelen (fysiek fit = mentaal ook fit), én omdat je dan - zoals je zelf al zegt - meer kan eten , wat voor veel mensen makkelijker vol te houden is dan heel weinig eten. Sporten is daarom een middel om toch 'veel' te kunnen blijven eten, en toch tegelijkertijd ook af te vallen (cutting). Het maakt het hele afvalproces mentaal makkelijker.
Natuurlijk kan je afvallen zonder sport; eet maar eens niet meer dan 500 calorieën. Dat is even leuk, maar dat houdt natuurlijk niemand vol...

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Myfitnesspal gebruik generieke berekeningen met een bepaalde mate van gewichtsverlies op basis van je lengte, gewicht en activiteitsniveau.

Als je een losse activiteit zoals hardlopen bijvoegt, dan voegt MFP een schatting van de calorieën die je met hardlopen zou gebruiken toe. Zo blijf je nog steeds op hetzelfde tekort. Anders zou je tekort nog groter worden.

1250 lijkt aan de lage kant, wat mogelijk kan zijn als je niet zo groot bent, niet veel beweegt en wilt afvallen. Maar voor de meeste mensen is dit weinig.

Als je hier nog onder gaat zitten, dan wordt het psychologisch moeilijker omdat je honger en stresshormonen zullen stijgen. En er is een risico dat je onvoldoende voedingstoffen binnenkrijgt. Dit hangt echter af van de kwaliteit van je dieet.

Hieronder staan wat gemiddelde wekelijkse resultaten om vet te verliezen met minimaal verlies van spieren. Je ziet dat hoe minder vetmassa je hebt, des te langzamer je het zou moeten aanpakken.

Obesitas (BMI van +30): 0.9-1.4 Kg per week
Overgewicht (BMI van 25-30): 0.7-0.9 Kg per week
Gemiddeld: 0.5-0.7 kg per week
Fit of mager: 0.1-0.5 Kg per week