Hoelang duurt het voor je effect hebt van ashwaganda, merk je er direct iets van of heeft het een inwerktijd van dagen of weken, ?

Kun je ashwaganda door blijven gebruiken of moet je een stopweek inlassen?Kan het eventueel met rhodiola worden gecombineerd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
25.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
hier staat veel info over de effecten, kan alleen zo snel niet vinden hoe lang het duurt voordat je dit gaat merken: http://examine.com/supplements/Ashwagandha/
Ritsuka
7 jaar geleden
En hier over Rhodiola: http://examine.com/supplements/Rhodiola+Rosea/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.skepsis.nl/blog/2011/03/versterking-van-het-immuunsysteem-is-flauwekul/
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede bronnen, Marleen. Ook een goed antwoord trouwens hieronder.

Antwoorden (2)

Dit type geneesmiddelen is gebaseerd op de zogenaamde platen / kruidengeneeskunde en wordt verkocht als voedingssupplement en niet als medicijn, omdat de werking niet is aangetoond of het middel niet veilig genoeg geacht wordt. Vaak is het dan ook vrij te koop in een niet-gevaarlijke maar vaak ook niet werkzame dosering. Ze kunnen wel degelijk werken - al speelt ook het placebo-effect hier een grote rol - maar zijn in tegenstelling tot reguliere medicijnen (die vaak op de werkzame stoffen in deze planten zijn gebaseerd) niet nauwkeurig gedoseerd, zodat het voor de ene "werking" maar afwachten is, de ander nooit zal optreden, en het ondertussen als het niet baat, wel degelijk kan schaden.

Je mag het zeker niet gebruiken als je zwanger bent (dat zegt al genoeg), en ook in combinatie met bepaalde medicijnen, vooral antidepressiva, kan het gevaarlijk zijn. Lees de bijsluiter er dus goed op na, of googel op interactie met medicijnen die je gebruikt. Mensen neigen de bijwerkingen van natuurlijke middelen ernstig te onderschatten. Een bekend voorbeeld daarvan is de verminderde werking van de pil bij St. Janskruid.

Of en hoe snel het gaat werken hangt dus af van de kwaal waar tegen je het slikt, en of het daar überhaupt wel wat voor doet. Als antidepressivum zou je na een paar weken wat moeten gaan voelen, maar voor het kanker geneest kun je lang wachten. Jammer genoeg gaat dit soort "wondermiddeltjes" op Internet al snel een eigen leven leiden, en is het moeilijk betrouwbare informatie van aperte nonsens te scheiden. Voor je het weet helpt het tegen "alles".

Als je je er goed bij voelt en je hebt het geld er voor over ; prima. Maar hou de dosis in de gaten en verwacht GEEN wonderen ! En wees alert op de bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Snap de min niet. Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een algemene reactie, geen antwoord.
De eerste bron gaat niet specifiek over dit middel en is sowieso altijd negatief.
Idem voor de tweede bron.
De 3e bron geeft ook geen antwoord op de vraag. enkel de aanwijzing om er mee op te passen. (en dat zou een goeie zijn om bij de reacties te zetten)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antwoord zit verwerkt in de derde alinea ; of en hoe snel het gaat werken hangt af van de kwaal waarvoor je het slikt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dat heb je zelf verzonnen?
In de bronnen staat er niks over.
Kristal
6 jaar geleden
Marleen, een positieve uitwerking heeft vooral te maken met het placebo-effect, maar een negatieve uitwerking heeft wel met de plant te maken?
Hoe zie je dat?
Ashwagandha en Rhodiola hebben een gelijkaardige werking. Het enige verschil is dat rhodiola meer stimulerend werkt terwijl ashwagandha meer kalmerend werkt. Door rhodiola kun je slaapproblemen krijgen. Echter is het combineren van deze twee totaal niet nodig. Ze doen bijna precies hetzelfde. Rhodiola is misschien wat krachtiger op vlak van serotonine verhogen. Maar ashwagandha zal dan weer krachtiger zijn om cortisol te verlagen. Wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt. Meer cortisol betekent minder serotonine. Meer serotonine betekent minder cortisol.

Normaal begint ashwagandha al na een paar dagen te werken. Er zijn geen hoge dosissen nodig en er bestaan enorm veel wetenschappelijke onderzoeken die zowel de werking van rhodiola als de werking van ashwagandha aantonen.

Rhodiola mag je bijvoorbeeld zeker niet gebruiken 's avonds of in de late namiddag. Omdat het de kans op slaapproblemen verhoogt. Voor ashwagandha gelden deze voorzorgsmaatregelen niet.