Hoe kan ik het beste om gaan met rode mieren?

Ik stel deze vraag omdat ik die beesten erg eng vind en ik weet me er geen houding bij te geven. Dusja

Groeten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

gewoon een lokdoosje neerzetten als je ze thuis hebt.
als je ergens anders in de natuur bent, gewoon even op een andere plek gaan zitten. dan is er weinig aan te doen.
13 jaar geleden
Mieren vinden hun weg door geursporen uit te zetten. Door deze sporen te verstoren, leid je ze af van hun route. Ik weet niet waar de rode mieren zitten, maar als je ze in de tuin hebt kun je boerenwormkruid, afrikaantjes of goudsbloemen planten. Mieren hebben namelijk een enorme hekel aan de geur van deze bloemen.

Verder kun je in huis of tuin knoflooksap, uiensap, gemalen peper, kruidnagel of koffiedik op de grond sproeien / strooien. Die stoffen geven een geur af waar mieren ook niet van houden.

Ook een handig middeltje is een klein kuipje met jam op de grond neerzetten. De mieren komen op de zoetigheid af en blijven plakken aan de jam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mierenpoeder erop, het spijt me voor de mieren maar liever dat dan gebeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen gebruiken koperen munten om mieren te verjagen. Ze stellen dat mieren een hekel hebben aan de geur van koper. Het zou hun eigen geursporen verstoren.

Mieren gebruiken de geursporen om elkaar de weg naar voedselbronnen te wijzen. Als het geurspoor wordt verstoord door een andere sterke geur, dan raken de mieren in verwarring en verdwalen ze. Naast koper zouden mieren daarom ook een grote afkeer hebben voor de geur van peper, knoflook en uien.

Wist je trouwens dat als de mierenkoningin doodgaat, dat dan meestal de hele kolonie sterft?