Wat maakt het verschil tussen grijs en groen water?

Afgelopen dinsdag reden wij over de dijk Lelystad / Enkhuizen. Aan de ene kant van de dijk was het water duidelijk grijs en aan de andere kant van de dijk was het water groen. Weet iemand hoe dat komt? het is toch min of meer het zelfde water.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Het Markermeer en IJselmeer zijn niet min of meer hetzelfde water. Het Markermeer is een afgesloten gebied. De natuur, onder water, moet er kennelijk zijn gang kunnen gaan. Maar het Markermeer is echter geen natuurlijk gebied, want het is afgesloten van andere ecosystemen.
Het groene water duidt op sterkere dan normale algengroei, omdat er verder niets met het water gebeurt, zakken de algen naar de bodem en sterven af. Dat is al jaren aan de gang. De rottende massa op de bodem gaat methaan afgeven, en dat is een sterk broeikasgas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zal met de diepte te maken hebben. Dus ongelijke bodem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mogelijk en soort maritieme variant op de beleving dat het gras aan de overkant altijd groener is: aan de andere kant van de dijk is het water altijd groener? Meer serieus en in aanvulling op de vorige reactie: ik denk dat algen en zonlicht(inclusief invalshoek) ook belangrijke rol spelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaan zeer veel soorten eencellige algjes in het water. Ieder soort heeft zijn eigen kleur. meestal groen, maar sommige ook wel bloedrood! Bijna altijd wordt de kleur van het water bepaald door de soort algen die er in leven. Ook wel wordt het water gekleurd door aanvoer van b.v. rivierwater waarin slibdeeltjes zitten, vaak is dat water grijskleurig. Ook grote golfslag tegen een dijk kan zoveel beroering in het water brengen dat slibdeeltjes omhoog komen en het water grijs kleuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
diepte maar ook ligt val.
ik heb er zaterdag nog gewandeld en het is mij ook opgevallen, het kwam echt meer door het ligt.

x