waarom zitten de knopen van een mannen blouse aan de andere kant dan een vrouwe blouse

ik stond gister in de winkel en het viel me gewoon op

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.3K

Het beste antwoord

Er zijn meerdere verhalen over waarom knopen bij vrouwen links zitten en bij mannen rechts. Één ding is zeker, dat verschil is er al heel lang.

Mannen moesten vroeger hun rechterhand vrijhouden om naar hun zwaard te grijpen, daarom maakten ze met hun linkerhand de knopen dicht. Dat gaat het makkelijkst als de knopen bij een man aan de rechterkant zitten.

Vrouwen hielden vroeger hun kind vaak in hun linkerarm vast. Als ze dan borstvoeding gaven maakten ze met hun rechterhand de knopen los. Dat gaat het makkelijkst als de knopen bij een vrouw aan de linkerkant zitten.

Een ander verhaal is dat de koning zich vroeger altijd zelf aankleedde. De koningin werd door de kamermeisjes aangekleed. De kamermeisjes stonden altijd recht voor de koningin, en voor een rechtshanding kamermeisje is het makkelijker als de knoop voor haar rechts zit, en bij de de koningin dus links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De reden is van defensieve aard en gaat zoals vele etiquetteregels terug op het riddertijdperk en -ideaal. Een man moest zijn vrouw verdedigen, niet andersom. Hij moest zijn zwaard kunnen trekken dat links was omgord (linkshandigen moest zich maar aanpassen toen) en hij moest ook zijn dolk vanonder zijn kleding kunnen trekken. Als U uw herenvest aandoet zult U merken dat die handelingen met deze knopen-oriëntatie het makkelijst kunnen worden uitgevoerd....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld(*_*) En ik denk dat die antwoorden deze vraag beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit werden welgestelde vrouwen gekleed door bijvoorbeeld een kamermeisje. Mannen kleedden zichzelf aan. De knopen hadden dus dezelfde oriëntatie; voor degene die ze vastmaakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heey.
kijk even naar Echt waar! op rtl gemist.nl
daar is zo'n aflevering daar over;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan ik de knoopjes net zo snel openmaken bij haar als bij mezelf!

Dan houden we later op de avond ook nog tijd over voor wat leuks!!!!!