Hoe reken je ÷ uit het hoofd uit?

Ik moet ÷ uitrekenen en wil dat uit mijn hoofd doen, maar hoe reken je dat uit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.5K

Het beste antwoord

Ik gaf je net al antwoord met een bepaalde link, mar ik geef hem nogmaals:
http://wetenschap.infonu.nl/wiskunde/48817-trucjes-om-snel-te-kunnen-hoofdrekenen.html#8

Helemaal onderaan kun je vinden hoe je kunt leren delen in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet ontdekken hoeveel het kleine getal past in het grote getal waar je door deelt.
Het beste is dit te noteren op een kladblaadje
en dat de som onder elkaar op schrijven.

Delen is het omgekeerd als sommen vermenigvuldigen.
Uiteindelijk kan je zelf narekenen of je de deelsommen goed heb gedaan door ze daarna achterste voren na te rekenen door dezelfde som te vermenigvuldigen

Toegevoegd na 3 minuten:
Bevat in een grote som aan de ene en aan de andere kant van het deelteken nullen.
Dan kun je de nullen in gelijke hoeveelheid wegstrepen.
(dus bijvoorbeeld aan beide kanten 4 nullen wegstrepen, dit kan alleen als er nullen staan in gelijke hoeveelheid, dus niet aan de ene kant 3 nullen en aan de andere kant 5 nullen wegstrepen want dat klopt het antwoord niet meer)
Zo word de som overzichtelijker,
maar de som blijft het zelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een omgekeerde x methode.

Bijvoorbeeld 14 / 3 = 4,7
Maar hoeveel keer 3 moet je doen voordat je 14 krijgt?
4x dus.
Hoeveel heb je dan -> 12
Hoeveel moet je dan nog gaan -> 2 (14-12)
Nul aanhalen -> 20
Hoeveel keer pas een 3 in de 20?

enz, enz,