Ik ben geweigerd voor een MBO opleiding, wat nu?

Ik ben gisteren via de mail geinformeerd dat mijn aanmelding voor een niveau 4 opleiding is afgewezen. Zelf beschik ik wel over een niveau 2 diploma (binnenkort) en is een redelijk percentage van mijn huidige klas wel naar een niveau 4 opleiding toegelaten (wel met een andere richting, het idee blijft hetzelfde).

Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen (alle advies is welkom). Ik heb zelf moeite met initiatief nemen i.v.m mijn autistische stoornis.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
tinus1969
7 jaar geleden
Staat er in de mail waarom je bent afgewezen?
Zonee, mail dan terug met de vriendelijke vraag waarom je bent afgewezen. En verder, wat bedoel je met 'wat nu'? Wil je advies over een andere opleiding?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat niet in de mail waarom maar ik heb ze direct teruggemaild met de vraag waarom. Met mijn "Wat nu" vraag doel ik op advies, aangezien ik geen zin heb op een MBO drie opleiding te volgen (Duurt meestal even lang als een niveau vier opleiding alleen kan je er niet mee doorstromen naar het HBO). Ook is er maar een niveau drie opleiding die wordt aangeboden op mijn huidige school en die bestaat voor anderhalf jaar uit leerstof wat ik in mijn niveau twee opleiding heb geleerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geweigerd worden op een MBO kan vele oorzaken en redenen hebben. Het feit dat anderen wel toegelaten zijn en jij niet, zegt niets. Misschien hebben zij hogere cijfers (tijdens de hele opleiding) gehaald, of zijn zij meer gemotiveerd, of hebben ze een andere MBO4 opleiding dan jij gekozen.
Vraag het aan je huidige school eventueel of vraag een gesprek (persoonlijk) aan met de MBO4 die jou geweigerd heeft. Dan kun je gelijk je motivatie laten blijken en tonen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het cijfer verschil is miniem vergeleken met mijn klasgenoten. Ik waardeer het advies en ik ga proberen in contact te komen met mijn mentor en andere personen op de school.

Antwoorden (3)

Je zou een andere school kunnen kiezen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is voor mij een lastige optie i.v.m mijn autistische stoornis. Zou een last resort zijn maar het is erg moeilijk voor mij om vertrouwen te vinden in nieuwe plekken, vooral als ik weet dat mijn huidige school een top school is.
Kan je niet starten op niveau 2 en dan doorstromen naar 4?
waarschijnlijk nemen ze je niet aan omdat hun denken/vinden dat je kennis te kort komt om gelijk met niveau 4 te starten.
Je kan de school ook even bellen en vragen naar de rede zodat je samen kan kijken naar een oplossing en anders kan je inderdaad nog een andere school kiezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is nou juist het punt, ik heb al een MBO 2 diploma op zak. (Uitreiking komt nog, maar technisch gezien is hij al in hand)
ik zou eerst mbo 3 gaan doen dan is de overgang naar mbo 4 niet zo zwaar
bij de meeste opleidingen moet je eerst 3 hebben voor ze je toelaten op 4