wat betekent de naam ybe?

Hallo,

Ik ben al een periode op zoek naar mijn naam betekenis en ik vindt het maar niet. Mijn naam is Ybe en die naam is van friese afkomst. Ik heb horen zeggen dat elke friese naam een betekenis heeft, deze zou ik graag weten :)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Taal
4.1K

Het beste antwoord

Volgens http://images.tresoar.nl/wumkes/pdf/WinklerJ_FriescheNaamlijst.pdf is Ybe dezelfde naam als Ibe. Vervolgens vond ik op https://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Ibe de volgende informatie:

Tot deze Friese naam behoren uiteenlopende namen. Niet alleen de sterke verkorting - zoals bij zoveel Friese namen - maakt het vaststellen van de herkomst moeilijk, maar ook het feit dat de verschillende vormen door elkaar gebruikt worden ondanks het feit dat de vormen met ie- en de vormen met i- of y- van verschillende oorsprong zijn.

Ie- kan door klankwisseling uit e zijn ontstaan; zie Ebe. Aangezien de kindertaal in deze sterk verkorte vormen haar invloed heeft doen gelden, kunnen we naar de oorsprong van de overige vormen slechts gissen. Verwantschap met Nederlands iep is niet onmogelijk.

Op https://www.meertens.knaw.nl/nvb/verklaring/naam/Ebe staat dat het een verkorting van een Germaanse ever-naam kan zijn. Dit dier gold bij de Germanen als symbool van kracht en moed. De naam Ybe zou wat dit betreft`jonge man, strijder' kunnen betekenen.

Maar het is ook mogelijk het een tweestammige verkorting betreft van adel-, edel-namen waarvan het tweede lid met een -b begon. Dan zou de betekenis zijn: 'door adel schitterend'.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super, op dit soort antwoord wachte ik. Echt heel hard bedankt ! :)

Andere antwoorden (1)

Ybe is een Friese vrij onbekende jongensnaam. Gangbaarder is Ype of Yep.
De vader van Sven Kramer heet Yep.
Bij het aangeven op het gemeentehuis gaat het weleens mis met de spelling als de dolgelukkige vader in een roes is.
Overigens doet het niets af aan de betekenis en dat is een uiting van vreugde, iets als jippiejajee.