Wat gebeurt er als je iets steelt uit in een winkel en je wordt betrapt, maar de manager pakt de spullen terug geeft je een preek en laat je gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan schrik je je het apenzuur, je loopt nog uren te trillen en soms nog een slapeloze nacht.
Je blijft de manager je leven lang dankbaar dat hij van deze gebeurtenis een leermoment heeft gemaakt.
erotisi
7 jaar geleden
Want wat hij ook had kunnen doen was je vasthouden, de politie bellen, en je aangeven voor diefstal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja en in één keer een toekomst van een jongmens naar de haaien helpen. Deze manager moet wel een natuurtalent pedagogiek met een groot emfatisch vermogen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ho ho, het gaat wel om een minderjarige hè... Als die een keer opgepakt wordt voor diefstal is echt niet z'n hele toekomst naar de maan. Bij het aanvragen van een VOG wordt niet de hele doopceel gelicht, en zeker niet als de strafbare feiten door een minderjarige gepleegd zijn. Zelfs voor misdrijven wordt bij jongeren tot 23 jaar maar 2 jaar teruggekeken, behalve waar het om zedendelicten of zware geweldsdelicten gaat, dan is het een paar jaar langer, of als het om bepaalde bijzondere functies gaat (omgaan met gevaarlijke stoffen, opsporingsdiensten, rechtspraak, kerncentrales en zo nog wat). En boven de 23 is de normale terugkijktermijn vier jaar. Dus "hele toekomst naar de haaien", poeh poeh... Een jongeling die denkt dat het een goed idee is om iets van een winkel te jatten komt er ook als 'ie een juridische dauw krijgt echt wel weer overheen qua toekomst. Niet dat ik zonder meer over de achtergronden te weten zo maar ga zeggen dat zo'n dauw een goed idee is, maar hele toekomst naar de maan is wel heel zwaar overdreven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hmmz, ik neem dan maar gewoon even door de vraagstelling en het verhaal aan dat het een minderjarige betreft... Dat staat natuurlijk nergens. Maar zelfs voor een volwassene hoeft een dergelijk vergrijp dus zeker niet per sé een levensverwoestend effect te hebben. Er hebben meer mensen een "strafblad" (die term bestaat overigens niet meer als zodanig) dan je zou denken, bijvoorbeeld door met veel te veel alcohol achter het stuur gepakt zijn of voor rijden zonder rijbewijs, of een vechtpartij of zelfs aanranding of huiselijk geweld, of fraude, of auteursrechteninbreuk of opiumwet of wapenbezit of bedreiging of witwassen of vernieling of belediging of meineed of diefstal... Zou dan van al die mensen de volledige toekomst geheel naar de maan zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie ook dat de autocorrectie voor adv weer op eigen doft een begrip heeft gewijzigd.
emfatisch moet natuurlijk empathisch zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad kan deze aanpak goed werken als de betreffende persoon blijkbaar al flink de schrik in de benen heeft alleen al vanwege het feit dat hij betrapt is. Maar dan begrijp ik nog niet waarom zo iemand zijn toekomst naar de maan zou worden geholpen, als de politie wèl zou worden ingeschakeld. En buiten dat, dan zou dat ook voor 100% zijn eigen schuld zijn.
Inekez1
7 jaar geleden
@SadBunny. In geval van volwassenen die zich verlagen tot winkeldiefstal ben ik bang dat er al enig levensverwoestend effect heeft plaatsgevonden vóór de diefstal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi: de vraag was: wat gebeurt er na een preek en niet wat had er allemaal kunnen gebeuren. Wat jij opnoemt kan bv al een vorm van verwoestend effect zijn wat Inekez1 aanhaalt. @Pieter, Een student rechten die uitgaat van de gedachte: het is voor 100% eigen schuld, zal misschien een scherpe aanklager, maar nooit een goede verdediger worden.
Een aangifte, met de bijkomende gevolgen, zeker de eerste keer, heeft bij haast alle jongeren een enorme treurige impact, waarvan de gevolgen daarom veel negatiever zijn dan positief. Die kennis verkrijgt men niet via internet. Het wel of niet krijgen van een VOG heeft er namelijk totaal niets mee te maken.
De kennis wanneer iemand wel of geen VOG krijgt, kan van internet geplukt worden, en zelfs die info klopt niet voor 100%.
Ik ben en blijf er een voorstander van om te zoeken naar andere oplossingen en zeker minderjarigen en jong volwassenen zo lang mogelijk en zolang het kan buiten het “aangifte-circuit” te houden. Daarom hulde voor deze manager. @HeNkDePoTvIs, er gebeurt verder niets, het ligt er alleen aan wat jij verder doet met deze ervaring. Als het goed is, blijft de kennis van het gebeurde tussen jouw en de manager.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joan, wat ik bedoelde te zeggen, was dat de ondernemer alle vrijheid gehad had om de politie in te schakelen, en dat de gevolgen daarvan voor 100% voor rekening van vraagsteller zouden zijn gekomen.
Je zegt dat het een 'enorme treurige impact' heeft. Laat dat zo zijn, dan leren ze het misschien ook voor eens en voor altijd af. Je kunt daarom zelfs beargumenteren dat het beter is wanneer dat gebeurt bij een relatief 'onschuldige' winkeldiefstal. Wanneer anders moet er 'een eerste keer' volgen bij een aangifte?
In vele winkels wordt er ook gewoon gewaarschuwd dat bij elke diefstal aangifte volgt, dus zo vreemd is dat niet. Je hoort mij overigens niet zeggen dat de ondernemer hier voor een slechte oplossing gekozen heeft. Het kan best zijn dat hij hier een (goede) afweging gemaakt heeft, bijv. wanneer vraagsteller genoeg geschrokken is nadat hij betrapt werd. Het neemt ook niet weg dat er verder argumenten voor het niet doen van aangifte zijn aan te voeren die ikzelf ook wel kan bedenken.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Om terug te komen op een minderjarige. Daar is bureau HALT toch voor? Om te voorkomen dat er een strafblad komt. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, het krijgen van een aantekening hoeft niet altijd bijzondere gevolgen te hebben, dat kan inderdaad ook voorkomen worden via HALT.
Er zijn bij officiële aangiftes andere ingrijpende gevolgen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik had het inderdaad over minder ernstige misdrijven. Zoals bijvoorbeeld een winkeldiefstal. Het hoort niet natuurlijk maar kinderen/jongeren doen stomme dingen. En realiseren zich wel dat het fout is, maar realiseren zich niet dat het behalve straf ook nog kan zorgen voor problemen met later een baan vinden. Ik heb begrepen dat voor dat soort zaken bureau HALT is opgericht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan nog zijn dat HeNkDePoTvIs123 deze vraag louter uit nieuwsgierigheid stelt. Dan heeft hij zelf niets te vrezen.

Antwoorden (1)

Dan gaat je hart wat sneller kloppen, je gaat wat meer zweten en je mag van geluk spreken dat hij de politie niet heeft gewaarschuwd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ten slotte mag je opgelucht ademhalen.
Antoni
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oke thanks man
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt dan veel geluk gehad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus, een hele verstandige manager. Het is geen kunst om een, neem ik aan, jongmens al gelijk met een strafblad op te zadelen. Daar kweekt men jonge recidivisten mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk word je foto wel verspreid onder supermarkten in de buurt om naar je uit te kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@DUSTY7, waar haalt u het vandaan, dit zou zelfs een ernstig strafbaar feit zijn. Als dat zou gebeuren ben ik wél de eerste die daarvan aangifte zou doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een beetje geluk dat je er iets van geleerd hebt. Stelen is ook erg slecht voor je karma. De volgende keer zul je er niet zo makkelijk van af komen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze iemand zo lieten gaan. Misschien had je nog wat karma te goed. Vergeet niet dat de mensen van de winkel heel hard hebben moeten werken om die winkel voor me kaar te krijgen. Die spullen in de winkel komen er niet met lui zijn. Ik heb mijn zoon ooit eens uitgelegd wat een winkelier allemaal moet doen om het voor elkaar te krijgen. Hij heeft nooit gestolen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc, in de supermarkt waar ik tot voor kort werkte hingen 48 camera's. Als iemand dan werd betrapt dan werden de beelden teruggekeken en de persoon in kwestie er goed herkenbaar uit geknipt. Die foto hingen ze dan op in de kantine zodat iedereen goed kon kon zien hoe deze persoon eruit zag. Als we hem/haar weer in de winkel zouden zien dan moesten we de manager waarschuwen. Soms werden er ook foto's van dieven opgehangen die wat bij supermarkten in de buurt hadden gestolen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.rtvnh.nl/nieuws/188922/verspreiding-foto-winkeldief-jumbo-zorgt-voor-ophef "Het Openbaar Ministerie van Noord-Holland heeft verklaard aan het Haarlems Dagblad dat deze foto strafrechtelijk acceptabel is. Wel zijn eerder winkelketens veroordeeld in vergelijkbare civiele zaken." Aangifte doen heeft dus weinig zin zo lijkt het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik vind het een dikke bult eigen schuld kwestie. Had je maar niet moeten stelen. En hoe vaak zien we tegenwoordig wel niet van die filmpjes op Facebook of Dumpert van een heterdaadje. Wees blij dat je dat niet overkomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@DUSTY7 en wat als er geen camera's in de winkel hangen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Henkdepotvls1 Hoe bedoel je? Als er geen camera's hangen en er dus niks opgenomen is, dan kan dat ook niet verspreid zijn he?!
Ivana
7 jaar geleden
DUSTY: dit deden wij vroeger ook in ons dorp. De andere winkeliers waarschuwen en indien mogelijk een foto of beschrijving in het eethok hangen. Politie wist hiervan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana, voeger had men ook schandpalen. Het gaat hier om iemand die bekend is bij de manager en een boetepreek heeft gekregen. Daarmee moet het afgelopen zijn. Hoeveel personen zullen lijken op de foto's die verspreid worden?
Ook niet te vergelijken met het ophangen van een foto in een besloten kantine. Nederland heeft toch geen behoefte aan een soort vijfde colonne en ook niet aan eigen rechtertje spelen.
@HenkNkDePoTvis1,laat je niets wijs maken.
AlphaLimaSierra
7 jaar geleden
@JoanDarc Wat een geitenwollensokkeninstelling zeg. Iedereen weet dat je niet mag jatten. Als iemand dan betrapt wordt en de politie wordt er eel bij gehaald, dan krijgt hij zijn verdiende loon. Kan er dan wat van leren. Niks dat je dan extra recidivisten kweekt. Misschien is het wel zo dat je de recidivisten op deze manier in kaart brengt. Als een supermarkt de politie er niet bij haalt wordt er ook niks vast gelegd. Opndie manier beinvloed je de statistieken op de verkeerde manier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hier een uitleg aan al degenen die denken en zelfs vinden dat er een foto van Henk (die bekend is bij de manager) aan de ramen geplakt mag worden. Ondernemers en particulieren mogen straks camerabeelden van diefstal gaan publiceren, dat kan men al sedert 2015 in diverse berichten op Internet lezen, maar hoe zit het en wat is de waarheid? Het huidige Artikel 22 van de Wbp verbiedt strafrechtelijke persoonsgegevens te verwerken van een natuurlijk persoon (de dader).
Het doel van de (eventuele) verruiming van het wetsartikel moet ondersteuning van de opsporing zijn.
1. Alleen beelden van diefstal of vernieling mogen openbaar
2. Op de beelden is de daad duidelijk zichtbaar
3. Een slachtoffer en alle omstanders moeten onherkenbaar zijn
4. Vóór het tonen van de beelden moet er aangifte zijn gedaan en de politie moet over de beelden beschikken
5. De identiteit van de verdachte mag niet reeds bekend zijn
6. Het is verplicht de beelden te verwijderen zodra de dader bekend is. Bij twijfel of overtreding van bovengenoemde punten zal degene die de beelden heeft gepubliceerd in het ongelijk worden gesteld.
Het publiceren van camerabeelden zal voor risico zijn van degene die de beelden publiceert.
Wanneer later blijkt dat de persoon geen strafbare feiten heeft gepleegd of reputatieschade oploopt kan de publicist aansprakelijk worden gesteld. In artikel 22 van de Wbp zal (als de wijziging ooit aangenomen wordt) onder vernummering negen een lid worden toegevoegd
Het wetsvoorstel is pas in de fase van de voorbereiding. Er ligt nog steeds een negatief advies van het college bescherming persoonsgegevens. Ik word wel (als het moet) als hard en meedogenloos betiteld, geitenwollensokkeninstelling (als het kan) is dan weer een mooie tegenhanger. De jeugdigen en jongvolwassenen die in de fout gaan, hebben nou eenmaal mijn hart gestolen.