Kun je een dekbed van wollen dekens maken, en zo ja, hoe? (zie uitleg)

Ik wil eigenlijk een wollen dekbed kopen, omdat het 4-seizoenen dekbed dat nu in gebruik is -van kunststof, dus wel te wassen- niet warm genoeg is. Bedacht ineens dat er nog meerdere wollen dekens liggen... in reserve. Zou je daarvan een dekbed kunnen maken, zo ja, hoe en wordt/is het dan niet veel te zwaar? Punt (probleem?) is dat het 1.persoons dekens zijn en de bedoeling is een 200x200cm dekbed te vervaardigen.
Iemand ideeën?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
paulus811
7 jaar geleden
Waarom zou je dekens willen omtoveren in een dekbed? Waarom niet gewoon een laken met daaroverheen 1 of meerdere dekens?
Inekez1
7 jaar geleden
Ik snap de bedoeling ook niet helemaal. Wil je de wollen dekens op maat maken zodat ze in de dekbedhoes van 200x200 cm passen? Of wil je de wollen dekens gebruiken om een hoes van te maken waar het synthetische 4-seizoenen dekbed in past? Ik zou in jouw geval gewoon die wollen dekens als een sprei over het synthetische dekbed heen gooien. Wordt het dan 's nachts te warm dan schop je het er ook zo weer af. Dekbedden isoleren doordat er lucht in zit. Hoe meer lucht, hoe warmer. Dus als je veel gewicht op je deken gaat gooien gaat dat wel een beetje ten koste van de isolatiewaarde van het dekbed. Maar als dat door ouderdom (dan wordt 'ie platter) al niet veel meer is, voegt het wel isolatiewaarde toe. Als je de sprei/deken bij het voeteneind en evt. zijkanten onder de matras stopt heb je daar nooit tochtgaten waar de warmte onder je dekbed verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom?
Omdat dekens altijd op de grond rollen, daarom destijds ook overgestapt van 1-persoons naar 2-persoons. (Onrustig slapen/woelen.) Waarom niet wollen dekbed kopen?
a) nu in de reclame 80euro en als het dekbed goed is, prima
b) 80euro is een hoop geld. Ik zeg niet duur, nee, veel geld, ja dat wel Waarom dekbed maken?
Als je al wollen dekens hebt, waarom dan niet gebruiken als het kan? Vraag is, kan het en werkt het? Inderdaad, verschuiven. Of gewoon maar weer als wollen deken gaan gebruiken? Dan misschien 2 aan elkaar naaien en een enorme deken hebben of 2 op elkaar, was vroeger in de winter ook nodig, 2 wollen dekens op bed. Onverwarmde slaapkamer, raam open. Dubbellaags betekent dan 4 stuks aan/op elkaar? Wat kan en wat is praktisch haalbaar? dat is de vraag:) Of toch geen nieuw dekbed, maar wel 2 wollen dekens aan elkaar genaaid en op het dekbed leggen? kan ook nog. Trouwens, is een dubbele wollen deken nog wel te stomen, of te groot?
paulus811
7 jaar geleden
Ik heb zo'n texeler wollen dekbed gehad maar vond het persoonlijk veel te zwaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, bedankt @paulus, precies wat ik bedoel, kan je dus net zo goed wollen dekens gebruiken.
Rieneke1
7 jaar geleden
Gewoon dwars over het bed, dan kan je ze losjes instoppen en belandt er niks op de grond. Zo zijn ze hanteerbaar, kan je ze nog eens wassen, en hoef je geen vermogen te spenderen aan het tot een dekbed laten naaien van dekens wat toch een shabby ding gaat worden. Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Hop dekens over je bed en klaar :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ei is gelegd, bedankt voor het meedenken!
Ivana
6 jaar geleden
Een te dun dekbed niet afdekken met een wollen deken, maar met een fleece deken. Dat is meer dan genoeg en licht in gewicht.
Dit advies ooit geplukt uit een kampeergids.
Wij kamperen altijd bij temperaturen tussen 3-35 graden (je leest het goed, bijna vorst. :)) . Hebben ons eigen dekbed mee en als het te koud is (we liggen dus op luchtmatrassen op de grond), dan is een fleece deken over het dekbed genoeg om warm te slapen. Neem dan wel een behoorlijke fleecedeken en niet zo'n vodje van de Wibra/Zeeman. Binnenshuis is dit zeker genoeg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
( Fijn! een heel stuk getikt, zoef .... weg dus. :) ach ja, that's life!! ) @Ivana Hartelijk dank voor deze info!
Funny, ik ben inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen. Ik had nog een hele grote XLL fleece deken en besloot die te proberen: het ei van Columbus. perfect! Merci voor je reactie, het klopt, het werkt.

Antwoorden (1)

de dekens over elkaar doen en hoes er over heen....
Je hebt ook dekens (zoals ik heb) dat je twee dekbedden hebt die je vast kan klikken (in de winter samen, in de zomer 1 )