insect in huis wat is het?

Wat is dit voor insect? En wat kan je er aan doen.. kom ze in huis tegen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Antwoorden (2)

Het is een bladpootrandwants.
Zie : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bladpootrandwants

Toegevoegd na 2 minuten:
De bladpootrandwants is een exoot in Europa die oorspronkelijk uit Amerika komt. De laatste jaren worden ze steeds meer waargenomen in België en Nederland. In Nederland wordt de soort sinds 2007 waargenomen,[2] in België sinds 2006.[1]

In zijn oorspronkelijke verspreidingsgebied, voedt de bladpootrandwants zich zijn gehele leven met het sap van de zich ontwikkelende kegels van coniferen. Hierdoor verdorren de zaden en ontwikkelen de kegels zich vaak niet volledig, hij wordt dan ook soms beschouwd als een plaaginsect in Noord-Amerika. De Engelse naam voor de bladpootrandwants is dan ook de Western Conifer Seed Bug.

Ze komen voor in bossen maar soms worden ze ook wel eens in achtertuinen gevonden. Hun primaire verdediging is het afscheiden van een bitter, onwelriekend vocht, maar soms kunnen ze ook juist aangenaam naar appels, bananen of dennen ruiken. Echter, als ze ruw wordt behandeld zullen ze proberen te steken met hun steeksnuit (rostrum), al zijn ze nauwelijks in staat om letsel te veroorzaken bij de mens. De steeksnuit is voornamelijk gemaakt om plantensap zuigen en niet om bijvoorbeeld gif te injecteren.

De bladpootrandwants wordt het hele jaar aangetroffen, maar voornamelijk van augustus tot oktober. In het najaar zoeken de volwassen individuen een plek op om te overwinteren, bijvoorbeeld binnenshuis. De soort staat in Noord-Amerika bekend als pestsoort, omdat de soort in grote aantallen in huis kan komen.[1]
7 jaar geleden
Dat is een wants. Die is onschadelijk, dus je hoeft er niets tegen te doen. Vang 'm in een glas en zet 'm buiten weer in de vrijheid.
Amadea