Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als mijn hond vlooien heeft kan ik die dan ook krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste vlooien die bij honden huizen zijn kattenvlooien. Die zijn zeer irritant. Toen ik vroeger een kat had, heb ik er eens eentje zien wegspringen van onder mijn sok. Ik werd daar ook herhaaldelijk gebeten. Maar, ja, poes lag altijd op mijn schoot. Ook nog uit een tijd toen er nog maar pas vlooienbandjes waren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat kan, ja.

Huisdieren hebben een grote vacht, waar vlooien zich graag in nestelen. Een warme plek waarbij ze zich ook gemakkelijk met het bloed van het huisdier kunnen voeden. De dieren lopen vaak buiten en worden minder vaak gewassen. Een gemakkelijk slachtoffer voor de vlo om voor langere tijd te kunnen verblijven.

Vlooien komen minder vaak op mensen voor, omdat mensen geen aantrekkelijke vacht hebben en de vlooien zich daardoor veel minder goed kunnen nestelen tussen de vacht.
Daarbij wassen mensen zich regelmatig en spoelen de vlooien gemakkelijk van het lichaam. Van de hond af kunnen vlooien wel verplaatst worden naar een mens, maar daar zullen ze niet lang verblijven.
(Lees meer...)
Amadea
7 jaar geleden
Nee. Je kunt er wel last van hebben of door gebeten worden, maar mensen zijn voor hondenvlooien niet interessant, en ze kunnen er ook niet op overleven. Als de hond (of kat) dood is, zullen de vlooien in huis in eerste instantie de mensen op springen, maar al snel uitsterven omdat ze op de mens gewoon niet kunnen gedijen.

Als je een huisdier HEBT en TOCH regelmatig vlooien op jezelf aantreft, moet hij wel HEEL ernstig besmet zijn. Ze zullen namelijk altijd de voorkeur geven aan het dier. Dan wordt het echt hoog tijd om de vlooienplaag aan te pakken.

Mensenvlooien , die WEL een voorkeur voor ons hebben, komen in onze contreien eigenlijk niet meer voor. Daar hoef je dus niet bang voor te zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding