Ik heb een hondje gekregen van iemand en nu na maanden vraagt die persoon het hondje terug .Kan dat ?

Voor mij is het eens gegeven blijft gegeven
de persoon in kwestie is nog in het bezit van de stamboom en zegt zolang ze die geeft is en blijft het hondje van haar
klopt dat?
de chip gegevens van het hondje staan op mijn naam en is ook zo geregistreerd
Ik betaal ook gewoon hondebelasting en heb al de nodige onkosten gemaakt wat betreft dierenarts - inentingen en chippen

Als ik het hondje niet terug geef gaat de persoon stappen onder nemen .

Wat moet ik nu ? Ik ben onderhand gehecht geraakt aan het beesie en wil haar niet kwijt

????

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind dat je moet zeggen dat hij nu van jou is anders had hij de hond maar niet moeten afgeven
paulus811
7 jaar geleden
Een stamboom is geen eigendomsbewijs. Veel honden hebben er niet eens een.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom is het hondje aan jou gegeven? Waren er mensen bij toen je het hondje kreeg? Zonder getuigen wordt het heel moeilijk denk ik, dan is het haar woord tegen het jouwe. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, is het misschien verstandig daar advies te vragen.
Rieneke1
7 jaar geleden
Stamboom is geen eigendomsbewijs, en chip ook niet. Van belang is wel dat je kan aantonen dierenartskosten te hebben gemaakt. Ook foto's zijn goed bewijsmateriaal, dus ik hoop dat je stapels foto's hebt. Sowieso zou ik haar lekker de stappen laten ondernemen die ze nodig acht, ik schat haar kansen niet bepaald hoog in. Wens haar maar een prettige wedstrijd en maak je niet al te druk.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Overigens vind ik het wel vreemd dat ze toen niet meteen deze zaken (stamboom e.d.) mee overhandigd heeft toen ze jou dat hondje gaf ...wat had ze er nog aan als ze jou dat hondje gegeven had?

Antwoorden (1)

Natuurlijk kan iemand die je iets gegeven heeft het terugvragen, maar daar hoef je in beginsel geen gehoor aan te geven, maar dat mag natuurlijk wel.

Uit je verhaal te horen lijkt het erop dat je de hond echt hebt gekregen en niet hebt gekocht. In dat geval is er sprake van een gift ex art. 186 BW:

'Als gift wordt aangemerkt iedere handeling die er toe strekt dat degeen die de handeling verricht, een ander ten koste van eigen vermogen verrijkt....'

Een dergelijke overgang van de hond naar jou vermogen kan juridisch alleen teruggedraaid worden als er bij de gift een afspraak was dat in bepaalde omstandigheden de hond terug moet worden gegeven. Als je bijv. had afgesproken dat je de hond moet teruggeven als je hem niet goed zou verzorgen.
Van een dergelijke afspraak lijkt geen sprake.

Daarom mag je de hond, juridisch gezien gewoon houden als zijnde jou eigendom.

Toegevoegd na 18 minuten:
jou eigendom = jouw eigendom
Maar het is dus van jou.
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal mee eens, alleen is een hondje niet zomaar 'iets,' maar een levend wezen. Maar zolang gast175052 er goed voor zorgt, denk ik dat u helemaal gelijk heeft....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lullig, maar voor de wet is een huisdier gewoon een "zaak" , een " ding", een "voorwerp". Dat het levend is, doet voor de wet niet ter zake ;-)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik dacht dat dit een aantal jaren geleden veranderd was Marleen. Of is dat alleen bij plannen gebleven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom wil zij opeens het hondje terug? Mij lijkt idd ook: eens gegeven, blijft gegeven... Ze koopt maar een ander hondje... Tsssss.