Ben je bi als je gevoelens voor zowel jongens als meiden hebt?

Mijn vriendin vertelde me laatst dat ze bij jongens en meiden gevoelens heeft. We zitten wel midden in de puberteit dus vroeg ik me af of dit te maken heeft met het ontdekken van jezelf of dat ze bi is. Natuurlijk maakt het mij niet uit waar ze op valt maar ik wil haar wel helpen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Antoni
7 jaar geleden
Ik begrijp niet helemaal waarom je nu denkt dat je je vriendin zou moeten helpen -is er een probleem dan? Ik zie het niet-, maar misschien is je toelichting daarvoor gewoon te kort.
tinus1969
7 jaar geleden
Eens met @Antoni.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is meer dat ik duidelijkheid voor haar wil @Antoni
Antoni
7 jaar geleden
Dank voor de uitleg, @myrtheturk

Antwoorden (1)

Maar weinig mensen zijn HELEMAAL 100 % hetero of helemaal 100 % homo. Er zit een heel groot gebied tussen, waarin van alles mogelijk is. En zeker in de puberteit kan er van een "experimenteer-fase" sprake zijn.

Maar de seksuele gevoelens zijn niet het hele verhaal natuurlijk ; seks is uiteindelijk maar een ónderdeel van een totale relatie, die je niet buiten haar cultureel-maatschappelijke contekst kunt zien.

Daarom spreken we eigenlijk pas ECHT van bi-seksuelen als het iemand op de lange duur om het even is of hij een relatie heeft (met alles er op en er aan, dus niet alleen seks) met een man OF met een vrouw ; waarbij je uiteindelijk op een mens/persoon valt, waarvan het geslacht er niet toe doet omdat beiden je in de zelfde mate boeien.

Dus niet iedereen die één keer met iemand van het zelfde geslacht heeft geëxperimenteerd of zelfs maar gefantaseerd is daarmee meteen "bi". Een bepaalde lichte mate ban biseksuele gevoelens (opgewonden worden van (het idee van) seks met iemand van het zelfde geslacht, is bij een heel groot deel van de mensen aanwezig, maar wordt lang niet door iedereen ook serieus "uitgeprobeerd". Pas wanneer je voor je levenspartner geen "sexuele" keuze hoeft te maken tussen het een en het ander, kun je spreken van biseksualiteit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou juist zeggen dat er een ook een hoop biseksuelen zijn waarbij het juist niet om het even is, die als het ware veel liever een (langdurige) relatie hebben met het ene geslacht en een one night stand met het andere geslacht. Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Biseksualiteit Binnen de biseksuele geaardheid is een grote diversiteit in beleving en gedrag. Sommige mensen voelen zich wel seksueel en emotioneel aangetrokken tot beide geslachten, maar niet in gelijke mate. Anderen voelen zich seksueel aangetrokken tot het ene geslacht maar gaan een vaste relatie eerder aan met het andere geslacht. Maar er zijn ook mensen wier voorkeur gelijk verdeeld is over de geslachten. Er zijn veel variaties mogelijk. Je laatste zin is dus een veel te nauwe beschrijving in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat mag, en daarom lopen de schattingen van het exacte aantal ook zo uiteen; omdat er geen standaard is om de mate waarin te meten. Als je McKinsey moet geloven is 80 % van de mensen meen ik bisexueel, en dat is dan alleen nog omdat 10 % er over liegt ;-) Ik geloof echter dat het niet zo zwart-wit is. In de praktijk speelt de cultuur een HEEL grote rol. Veruit de meeste biseksuelen zullen inderdaad kiezen voor een vaste relatie met het voor de hand liggende geslacht (om allerlei praktische problemen te "voorkomen" of omzeilen) . En dat is heel begrijpelijk. Ik denk dat we ons geen enkele voorstelling kunnen maken van hoe de wereld er uit zou zien als iedereen ECHT helemaal 100 % vrij zou zijn in zijn partnerkeuze en allerlei (voor)oordelen van de buitenwereld geen énkele rol zouden spelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Praktijkvoorbeeld. Een vriendin van mij heeft weleens aangegeven nooit een lange relatie te willen met een man, tussen de lange relaties die ze heeft met vrouwen gaat ze wel met mannen naar bed (of gaat ze zelfs vreemd met mannen tijdens de relaties met vrouwen). Volgens jou gegeven definitie is ze niet biseksueel, maar beaam je dat nog als ik het zo stel? Ze heeft dus zelfs meer mannelijke partners gehad dan vrouwelijke. Ik snap dat ik het niet eens hoef te zijn met jouw stelling/definitie, maar ik vraag me af of je het er zelf nog mee eens bent als je bedenkt wat deze zegt en hoe zwart-wit deze is. Wat McKinsey deed was een indeling maken. Van 0-6 waarvan jij nu lijkt beweren dat alleen 3 als biseksueel aangemerkt kan worden (althans zo vat ik jouw definitie op). Ik zou zeggen dat 2-4 zeker bi is, maar voor 1-5 is dat argument ook al te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://static5.techinsider.io/image/55db5b85bd86ef0e008b5745-1200-900/kinsey-scale.png 80% van de Amerikanen identificeert zichzelf als klasse 0 heteroseksueel volgens de Kinseyschaal.