Wikipedia (zie bron):

Tarzan (John Clayton, Viscount Greystoke) is a fictional character, an archetypal feral child raised in the African jungles by the Mangani great apes; he later experiences civilization only to largely reject it and return to the wild as a heroic adventurer. Created by Edgar Rice Burroughs, Tarzan first appeared in the novel Tarzan of the Apes (magazine publication 1912, book publication 1914), and subsequently in twenty-five sequels, several authorized books by other authors, and innumerable works in other media, both authorized and unauthorized.

(Gedeeltelijke) vertaling:
Tarzan is een fictief karakter, opgevoed door de Mangani mensapen in de jungle van Afrika. Tarzan werd verzonnen door Edgar Rice Burroughs en voor het eerst beschreven in de roman "Tarzan van de Apen" uit 1912 (tijdschrijft)/1914 (roman).

Toegevoegd na 27 minuten:
Gehele vertaling:

Tarzan (achternamen: John Clayton, Viscount Greystoke) is een fictief karakter, het archetypische wolfskind geboren in de Afrikaanse jungle en opgevoed door de Mangani mensapen. Op latere leeftijd komt hij in contact met beschaving, maar verwerpt die grotendeels en keert terug naar de wildernis als een heldhaftige avonturier. Tarzan verscheen voor het eerst in de roman Tarzan of the Apes (tijdschrift uitgave 1912, boek uitgave 1914), bedacht en geschreven door Edgar Rice Burroughs. Vervolgens verschenen er nog vijfentwintig sequels, enkele door de auteur onderschreven werken van andere auteurs, en talloze werken in andere media, zowel geautoriseerd als niet-geautoriseerd.

Toegevoegd na 53 minuten:
En *waarom* Burroughs Tarzan schreef... Zie in de bronnen de link naar de (wederom Engelstalige) korte biografie van Burroughs.

Mijn interpretatie: hij had een kleurrijke geschiedenis en gewerkt als cowboy, gouddelver, spoorwegpolitieagent, stationskleinwinkelier en cavalerist in het leger. Uiteindelijk trouwde hij en startte hij een flink aantal ondernemingen die veelal faalden. Uiteindelijk schreef hij Tarzan en daarmee is hij vervolgens beroemd geworden. Hij schreef altijd al. Voordat hij aan Tarzan begon waren het vooral SF-verhalen over avonturen op Mars. Met Tarzan brak hij door, verdiende veel geld en richtte zich op het schrijven, zijn kinderen en de natuur.

Zo te lezen was het dus "omdat" hij gewoon een boterham wilde verdienen, hij graag schreef en hij graag meer tijd had voor zijn gezin en de natuur wilde hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel ook vooral voor vertalen ben namelijk niet zo goed in Engels lezen en vertaling van mijn apparaat doet het niet meer zo goed
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb de rest dan ook nog maar even vertaald voor je :)
Amadea
7 jaar geleden
Ik zie geen antwoord op het waarom.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed punt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antwoord aangevuld.
SimonV
7 jaar geleden
Stond deze info niet in de Nederlandse wiki? https://nl.wikipedia.org/wiki/Tarzan Leek me gemakkelijker... ;-)
Waaróm is Tarzan geschreven ?

Omdat in de tijd dat het verhaal ontstond er in de wereld nogal wat discussie was over wat mensen mensen maakt, en waar beschaving begint. Dit is de tijd dat de evolutietheorie van Charles Darwin populair begon te worden, we ons gingen realiseren dat mensen geen goddelijke wezens maar gewoon dieren zijn, onderdeel van de natuur, en we graag wilden onderzoeken wat een mens een mens maakt. Of het bijvoorbeeld nodig is bij mensen op te groeien om mens te kunnen zijn.

Uit die tijd stammen ook de eerste verhalen van "wolvenkinderen" of "feral children"; kinderen die niet door mensen zijn opgevoed en dus niet (volledig) menselijk zouden zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan The Jungle Book van Kipling dat in de zelfde periode verscheen en een variant was op de "ontdekking" van Amala en Kamala.

Wat Edgar Rice Burroughs vooral wilde aangeven is dat de mens helemaal niet zo bijzonder "verheven" is boven de rest van de schepping, en dat beschaving maar een heel dun laagje vernis is, en er puntje bij paaltje geen groter beest is dan de mens. Dat paste helemaal bij de mythe van de "edele wilde" uit die tijd. Met name in de film Greystoke is vooral ook deze boodschap goed verfilmd.

(En dat het vervolgens een groot commercieel succes bleek waarna hij nog tientallen verhalen heeft geschreven met de zelfde hoofdpersoon en beduidend minder diepgang, heeft natuurlijk een heel andere oorzaak; brood op de plank) .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
@Marleen, maar deels deels oneens. Burrough's Tarzan (net als John Carter en Dejah Thoris uit de princess of Mars serie) juist wel verheven boven de rest van de schepping. Burroughs had diverse Victoriaanse vaag-racistische denkbeelden die er van uit gingen dat Tarzan (als zoon van een Britse adellijke gentleman) 'van nature' ook een gentleman zou zijn, en een natuurlijke leider. Een edele wilde, met de nadruk op edel, niet op wild.
Zie bv ook https://en.wikipedia.org/wiki/Tarzan#Characterization
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die invalshoek ken ik eerlijk gezegd niet, maar dat zou best kunnen natuurlijk. Het antwoord is natuurlijk ook niet zozeer waar om het verhaal GESCHREVEN is, maar met name waarom het een succes werd TOEN het geschreven is ; omdat de tijd er rijp voor was. En dat geldt eigenlijk voor al dat soort "best-sellers"; de timing is - vaak achteraf - heel gelukkig.