Ik wil graag diergeneeskunde gaan doen maar heb enkel een mbo diploma. Wat te doen om voor loting in aanmerking te komen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
ronron1212
7 jaar geleden
Welke loting die van de uni daar kan je niet aan meedoen. Moet je eerst verder hbo of vwo
Amadea
7 jaar geleden
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/natuur-landbouw-milieu/diermanagement
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Amadea: diergeneeskunde is iets geheel anders dan diermanagement. @VS: diergeneeskunde kan je alleen in Utrecht doen op universitair niveau. Niets is onmogelijk maar je hebt een hele lange weg te gaan. Eerst havo dan vwo en dan hopen dat je wordt ingeloot...
Amadea
7 jaar geleden
Ik bedoelde daarmee dat dit een geschikte HBO-opleiding zou kunnen zijn om daarna kans te maken om te worden ingeloot voor de studie diergeneeskunde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties. Het is een hele lastige switch idd maar als je echt iets wil...

Het beste antwoord

Naar de havo gaan (profiel kiezen met exacte vakken), daarna naar het vwo (idem) en daarna hopen dat er een plaats voor je is op de universiteit in de studie diergeneeskunde.

Toegevoegd na 3 minuten:
"Welke diploma’s geven toegang?

• Een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Gezondheid’ met de verplichte vakken scheikunde, biologie, wiskunde A of B en als profielkeuzevak natuurkunde
• Een vwo-einddiploma (2e fase) met het profiel ‘Natuur en Techniek’ met de verplichte vakken scheikunde, natuurkunde, wiskunde B en als profielkeuzevak biologie
• Een vwo-einddiploma oude regeling (2e fase) met het profiel 'Natuur en Gezondheid' (met de verplichte vakken na1, sk1, bio1,2 en wisb1) of 'Natuur en Techniek’ (met de verplichte vakken na1, sk1, wisb1 en als profielkeuzevak biologie1,2)

Andere vooropleiding
Heb je een propedeuse of een einddiploma van een onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) vallende universiteit of hogeschool dan is de aanvullende eis dat de vakken natuurkunde, scheikunde, biologie en wiskunde A of B behaald zijn op vwo-niveau.

Onvoldoende vooropleiding
Heb je het juiste diploma maar niet alle vereiste vakken gevolgd? Je kunt je diploma aanvullen door het behalen van vwo-deelcertificaten. De faculteit Diergeneeskunde accepteert testimonia van Boswell Bèta, het staatsexamen en het examen bij De Centrale Commissies Voortentamen (CCVX). Het resultaat van een vak (of vakken) behaald door een deelcertificaat moet een voldoende zijn.

Geen toelatinggevend diploma
Heb je geen toelatinggevend diploma en ben je 21 jaar of ouder (of je wordt in het collegejaar waarin je de aanvraag indient 21 jaar) dan kun je proberen om vrijstelling van de vooropleidingseis te krijgen. Dit doe je door een Colloquium Doctum-procedure te doorlopen."
Computoon
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn diverse manieren om de noodzakelijke diploma's cq deelcertificaten te halen.

Gekopieerd van de site van de UU;

Onvoldoende vooropleiding
Heb je het juiste diploma maar niet alle vereiste vakken gevolgd? Je kunt je diploma aanvullen door het behalen van vwo-deelcertificaten. De faculteit Diergeneeskunde accepteert testimonia van Boswell Bèta, het staatsexamen en het examen bij De Centrale Commissies Voortentamen (CCVX). Het resultaat van een vak (of vakken) behaald door een deelcertificaat moet een voldoende zijn.

Geen toelatinggevend diploma
Heb je geen toelatinggevend diploma en ben je 21 jaar of ouder (of je wordt in het collegejaar waarin je de aanvraag indient 21 jaar) dan kun je proberen om vrijstelling van de vooropleidingseis te krijgen. Dit doe je door een Colloquium Doctum-procedure te doorlopen.