In hoeverre heeft de fiscale bijtelling van een leaseauto invloed op de hoogte van een eventuele ww-uitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (1)

Die uitkering wordt hoger.

Bij ww/wia wordt het begrip "dagloon" gebruikt. Dit dagloon wordt afgeleid van het sv-loon (sociale verzekeringsloon). Dit is sinds een aantal jaren (een uitzondering daargelaten) aan het fiscale loon. En daar maakt die bijtelling deel van uit.

Over dat sv-loon worden de ww- en andere premies voor werkbemersverzekeringen berekend die de werkgever moet betalen.

Als iemand dan recht krijgt op ww is ook de uitkering hoger dan van iemand in verder gelijke omstandigheden die geen leaseauto heeft gehad.

NB: er zit een maximum aan de ww omdat er ook een maximum zit aan het loon waarover premies moeten worden betaald.

Toegevoegd na 1 minuut:
... aan het fiscale loon
Moet zijn:
...gelijk aan het fiscale loon.

Toegevoegd na 2 uur:
Bovenstaand antwoord geldt als je alleen een ww- of wia-uitkering hebt.

Zou je, naast een (gedeeltelijke) ww- of wia-uitkering een baan hebben, dan moet je die inkomsten uit werk opgeven aan het UWV. Je uitkering wordt dan lager. Als je een leaseauto met bijtelling hebt in die baan,,dan telt het bedrag van de bijtelling ook als inkomen.
Computoon
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Ik heb een auto van de zaak met bijtelling De maandelijkse bijtelling van uw auto telt mee bij de inkomsten die UWV van uw uitkering aftrekt. Krijgt u een auto van de zaak waarvoor bijtelling geldt? Dan wordt uw uitkering lager. U hoeft niet aan ons door te geven dat u een auto van de zaak heeft. Daarvoor gebruiken wij de informatie die uw werkgever aan ons doorgeeft.
http://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/auto-van-de-zaak-of-levensloopregeling/detail/ik-heb-een-auto-van-de-zaak-met-bijtelling
Computoon
7 jaar geleden
Dat antwoord geldt als iemand een baan heeft (met een auto van de zaak) en daarnaast een (gedeeltelijke) ww- of wia-uitkering. Dan is het inderdaad logisch dat de uitkering lager wordt want de bijtelling is een vorm van inkomen. Zo heb ik de vraag echter niet opgevat. Ik ben uitgegaan van iemand die geen werk meer heeft maar "vroeger" wel een auto van de zaak had.
ronron1212
7 jaar geleden
Snap ik maar beide is dus mogelijk.
Computoon
7 jaar geleden
Ik heb het antwoord aangepast.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie.
In mijn geval is het zo.
Ik zit nu voor de helft in de wao, in januari 2017 kom ik voor de resterende 20 uur in de ww en vervalt natuurlijk mijn lease auto.
Op dit moment wordt de auto wel meegerekend voor de wao. Uwv gaat einde dit jaar wao uitkering herberekenen en nemen dan het gemiddelde van het loon van de laatste drie maanden ( incl. auto?).
Kan dat verrekend worden of moet ik de hele ww periode boeten voor dat ik een lease auto heb gehad.
Ik begrijp dat de ww uitkering wordt berekend over het svloon, dat is in mijn geval incl bijtelling, en heb ik dus een voordeel?
Ben benieuwd naar het antwoord!
Computoon
7 jaar geleden
Als je alleen ww hebt en verder niets is het "gehad hebben" van een leaseauto een voordeel. Dat geldt sinds 2013 toen we de Wet Uniformering Loonbegrip (WUL) kregen en de fiscale bijtelling van de auto ook mee ging tellen voor het SV-loon. (Daarvoor was dit niet zo.) In combinatie van werk en uitkering leidt de bijtelling tot het nadeel dat de uitkering lager wordt (maar ja: het hebben van de leaseauto is ook een vorm van loon, dat privevoordeel is juist de reden van de bijtelling). Ik kan er niets anders van maken dat ook de wao "straks" iets hoger wordt: er is geen inkomen uit werk meer waarbij die bijtelling een vorm van loon was. Over het bedrag van de bijtelling heeft de werkgever (sinds 2013) premies voor de werknemersverzekeringen betaald. In totaal zal je inkomen wel dalen want de ww is de eerste 2 maanden 75 procent van het loon dat je eerst met werken verdiende en daarna 70 procent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
van de ww was ik op de hoogte.
Bedankt, hier kan ik denk ik wel verder mee.