Mag je aan de rand van de snelweg lopen?

Ik wil graag fotos maken van autos die over de snelweg rijden onder andere in long exposure fotos. Mag je zo langs de weg lopen of is dat verboden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
8.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Artikel 43 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990
3. Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.
Nee dus.
Parkeerplaats bij een pompstation wel. :)

Antwoorden (3)

Langs de snelweg lopen is verboden ook in de berm.
Je zult een snelweg moeten zoeken waar parallel een andere weg langs loopt en dan vanaf daar foto's maken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat mag niet, ook niet als je in de berm loopt. Je mag daar namelijk alleen in noodgevallen komen.

Artikel 1, 1b, Wegenverkeerswet 1994:
Wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.

Artikel 42, 1, RVV 1990:
Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.

Artikel 43, 3, RVV 1990:
Behoudens in noodgevallen is het de weggebruikers verboden op een autosnelweg of autoweg gebruik te maken van de vluchtstrook, de vluchthaven of de berm.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volledig en compleet.
Er zijn snelwegen waar overheen voetgangersbruggen aangelegd zijn. Hierop staand kun je prachtige foto's maken. Zonder in overtreding te zijn en zonder gevaar te lopen.

Ook zijn er parallel lopende B-wegen waar je WEL mag staan/lopen om foto's te maken.

Wat ook een mogelijkheid is, is aan een boer vragen of je in zijn weiland mag staan (tussen de koeien) en van die afstand (over de sloot) je foto's maken.

Antwoord
Nee, dat mag niet, maar er zijn zeker 3 mogelijkheden:
Op voetgangersbruggen over de snelweg
Op de eventueel parallel lopende B-weg
Bij een boer in het weiland

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ : goede tips! :)