is het effectief om een samenvatting van internet te leren?

Dit, in plaats van er zelf een te maken en leren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
1.1K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Effectief om wat te bereiken precies ? Als het alleen om een goed cijfer voor het vak gaat, misschien wel. En dan nog alleen als het een goede samenvatting is. Maar het is niet effectief als je kijkt naar het eigenlijke doel van zulke opdrachten: namelijk zelf samenvattingen leren maken van grote hoeveelhedenl leesmateriaal, als vaardigheid die je tijdens een vervolgstudie weer van pas kan komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal eens met kierkegaard47!

Antwoorden (3)

Effectief kan het zijn ; mits je zeker weet dat het een goede samenvatting is op het niveau dat van je verwacht wordt, om te zien hoe het moet. Maar in plaats van zelf maken ?? Nee, natuurlijk niet.
Het beste kun je na het lezen van de tekst zelf een samenvatting maken, en deze daarna vergelijken met andere samenvattingen , om te zien of je dingen vergeten bent of teveel hebt opgeschreven, en zo je eigen werk bijschaven. Daarbij kan het werk van anderen dus een prima hulpmiddel zijn, maar GEEN vervanging. En al helemáál geen vervanging voor het lezen van de tekst zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik lees de tekst ook door. maar een samenvatting maken kost wel een hoop erxtra tijd.
Erna55
8 jaar geleden
Naar school gaan kost ook veel tijd.
In deze tijd leer je dingen.
Waaronder ook : hoe maak ik een samenvatting.
Ja, dit kost tijd.
Als je deze tijd er nu niet aan wilt besteden zul je later meer tijd kwijt zijn omdat je de vaardigheid niet geleerd hebt.
Je kan het beste zelf een samenvatting maken. Als je de samenvatting zelf (bijvoorbeeld handgeschreven) maakt, dan zal je alles al eens een eerste keer genoteerd hebben en dat is al heel waarde vol op zich. Daarna kan je het natuurlijk nog eens leren. Bovendien zijn samenvattingen van het internet niet door jou geschreven en zullen ze hier en daar enkele elementen bevatten die je niet zal verstaan. Zelf leer ik al 6 jaar met mijn eigen samenvattingen, maar als ik iets niet snap dat vraag uitleg aan andere mensen of dan kan ik inderdaad wel een andere samenvatting hanteren ALS HULPMIDDEL. Ik kan je deze methode zeker aanbevelen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het een goede samenvatting is kan het effectief zijn. Toch raad ik het je aan zelf een samenvatting te maken omdat je door het schrijven meer onthoud, en weet je ook zeker dat er geen onzin in staat. Succes !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe weet je zeker dat er geen onzin in staat als de vragensteller de samenvatting zelf maakt? Het kan heel goed zijn dat de vragensteller juist zelf een onzinnige samenvatting maakt, terwijl er op internet zinnige te vinden zijn. Maar onzin is dan in elk geval zélf bedachte onzin.