Loodgietersvraag: wat betekent de aanduiding 1/2 duims, is dit hetzelfde als 15 mm?

Bij bv een knelfitting zie je vaak staan 1/2" 15mm, waar staat dat nu precies voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
203.8K

Het beste antwoord

De 'gladde' kant van de koppeling knelt om de koperen buis met een buitendiameter van 15 mm. Tot zover is het logisch.
Halfduims slaat op de schroefdraad aan de andere kant; dit is geen schroefdraad van 12,7 mm maar 0,5 " gasdraad. Gasdraad is een opmerkelijke schroefdraad die veel groter is dan de aangegeven maat doet vermoeden, dit komt doordat gasbuizen in de loop der tijd steeds sterker werden en met de zelfde hoeveelheid materiaal steeds dikker konden worden, de schroefdraad groeide met de buisdiameter mee maar behield dezelfde aanduiding.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb maar even aangenomen dat het om een ding gaat als op de afbeelding:

Toegevoegd na 2 uur:
Ik zeg het verkeerd: de oorspronkelijke maat van stalen gasbuis was binnen een halve duim en buiten 21,3 mm.
Door de toegenomen materiaalsterkte kon de binnendiameter toenemen tot 16.0 mm.
De schroefdraad BSP 1/2 " (uitwendig 20,96 mm.) bleef gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1duim = 1 inch = 2,54cm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 1/2" wordt bedoelt in de vloksmond "Half duims". In theorie is het echter een halfe inch. Wat dus geen 15mm is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het zijn 2 verschillende maten
Het knel gedeelte komt uit het metrische stelsel en laat zodoende weten dat de ene kant om een 15 mm leiding past ( knelgedeelte ) de andere kant geeft het schroefdraad gedeelte aan in inch, dit kan buitendraad zijn ( zogenaamd puntstuk ) of binnendraad ( schroefbus ).
Voorbeeld 1/2 duims binnendraad vind je vaak bij muurplaten t.b.v. een normale kraan wasmachinekraan een gaskraan en een douchemengkraan.
3/4 duims binnendraad vind je bijv. t.b.v. badmengkraan.