Kan de staart van een hond breken?

Bijna alle botten zijn breekbaar... maar hoe zit dit met de staart??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
9.9K

Het beste antwoord

Natuurlijk kunnen staartwerveltjes breken. Een poes die met de staart tussen de deur komt....en dat doet vreselijk zeer. Een gekneusde of gebroken staart kan weken pijn veroorzaken.
Nog erger wordt het, wanneer de zenuw in de staart breekt door een ongelukkig voorval. Heel soms geneest dat, maar dat kan maanden tot jaren duren.

Twee jaar geleden is de abessijn van mijn dochter getrapt door een paard. De staart hing als een slappe vaatdoek neer en kon niet meer door de kat gebruikt worden, terwijl het een belangrijke functie heeft bij het springen. De zenuw was doorgetrapt. Wat de dierenarts hoopte is gebeurd. De zenuw is aangegroeit en de staart is gedeeltelijk hersteld. Helemaal goed zal het nooit meer worden.

Toch kunnen staarten meer verdragen dan je denkt. Bij werkende terriers, aardhonden, die gebruikt worden om ongedierte onder de grond vandaan te halen en dus in holen kruipen, wordt de staart gebruikt als handvat om ze weer uit de holen te trekken. Deze staarten zijn recht, sterk en hebben stevige wervels. De staart van een werkende terrier, zoals de Jack Russell, border terrier, west highland enzovoort, moet dus lang genoeg zijn om als handvat dienst te doen.

Wij kennen deze honden echter als huishond, dus dit gegeven is hier onbekend. Deze terriers waren echter in hun thuisland de jachthonden van de lagere klasse.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, het gebeurt zo nu en dan dat een hond of kat een gebroken staart heeft, dus dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor. dat kan. Net zo goed als jij je stuitbeentje (Overblijfsel van de staart bij mensen) kan breken.

De staart is het verlengde van de wervelkolom, en de werverls ein lunnen breken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker kan dat.
mijn kat heeft ooit z'n staart gebroken, je voelt nog steeds een knik.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
had ik ook willen zeggen +
Dit is niet allleen mogelijk maar het gebeurde ook regelmatig,dat er en Jack Russel vast kw tre zitten in een konijnenhol,er vervolgens aan de staart eruit getrokken moest wordenen hierbij de staaart brak met alle gevolgen van dien,dat was dan ook de reden dat bij deze honden ]de staart gecoupeerd werd in het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
De staart van de Jack russell, de border terrier en de west highland white werd gebruikt als handvat om ze uit een hol te trekken. Als ze al werden gecoupeerd was de eis, dat de lengte van de staart dusdanig lang bleef dat er genoeg"handvat" overbleef. Deze staarten waren sterk genoeg om de behandeling te kunnen verdragen. (Als ze daardoor zouden breken, was de hond niet goed gefokt.) Jij beweert het tegenovergestelde en dat is niet juist. -1