Drainage is het kunstmatig verlagen van het grondwaterpeil. Het doel van drainage is meestal om een gebied droog genoeg te maken om het te kunnen gebruiken voor bouw- of landbouwactiviteiten. Door drainage kan verdroging ontstaan. Bij verdroging is de waterspiegel in het grondwater gedaald ten opzichte van het "natuurlijke" niveau of heeft water met een andere kwaliteit uit andere gebieden (gebiedsvreemd water) het lokale grondwater vervangen. De kwaliteit van het grondwater of de omstandigheden kunnen door draineren zo veranderen dat er schadelijke effecten voor het milieu ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij draineren ga je water afvoeren, dat normaal gesproken dieper de grong in zou moeten trekken. Op de natuurlijke manier wordt dat water meer gefilterd, voordat het in het grondwater oplost. Bij draineren ga je het water voortijdig afvoeren. wanneer het nog zure elementen uit de lucht in zich herbergt, en eventuele vervuiling aan de aardoppervlakte met zich meevoert.
jc54