kent er iemand een sterk en elastisch materiaal/stof?

wij hebben een stof nodig die niet snel slijt en dus sterk is, en rekbaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen ga eens op bezoek bij een stoffenwinkel, dan kun je zelf zien of aan de verkoopster vragen wat voor jou het meest geschikt is, want je hebt natuurlijk ook nog een persoonlijke voorkeur en er is een grote verscheidenheid aan stoffen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou sowieso wel leuk zijn als ze inmiddels een beetje feedback op de vraag zou geven en aangeven waar het voor nodig is, denk ik.

Antwoorden (7)

Rubber? Ik weet niet waar je het voor gaat gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele dikke stevige elastiek, van rubber probably.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voeringsof, geeft mee en is sterk, is wel afhankelijk waar je het voor gaat gebruiken, nylonstof is ook sterk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voering is bewust niet rekbaar, en nylon is juist niet zo sterk. (De meeste voering is ook nog eens nylon).
Dat ligt er aan waar je het voor wilt gebruiken.
Over het algemeen zijn alle gebreide stoffen (tricot, t-shirtstof, badpakkenstof, goedkope velours etc) rekbaar, en afhankelijk van de kwaliteit behoorlijk sterk. Er is zelfs rekbare skai-stof (nepleer) te krijgen.

Moet het echt heel sterk zijn, dan moet je niet op zoek naar een gebreide stof. Het nadeel daarvan is dat één los, versleten draadje al voor een enorm gat kan zorgen omdat het breiwerk gaat rafelen. Denk aan een gat in een trui of een ladder in je panty. Geweven stoffen bestaan uit heel veel draadjes, en kunnen dus wel een breukje hebben; de rest vangt het wel op.

Maar geweven stof rekt niet veel ; althans, niet in de lengte. De schering wordt gespannen verwerkt, dus alle rek is daar wel uit. De inslag is heel iets rekbaarder, maar ook niet veel. Leg je daarentegen de stof diagonaal, dan is hij bijzonder rekbaar. Probeer het maar eens uit met een stukje stof of kleding.

Kledingstukken die elastisch / soepel moeten vallen, worden dan ook vaak uit schuine stof geknipt. Denk aan stropdassen of biesjes, of hele strakke rokken en broeken. Het nadeel van dat schuin knippen is natuurlijk wel dat het veel stof kost, dus in goedkope confectie kom je het niet veel tegen.

Het hangt er dus sterk van af WAT je met de stof wilt doen, en in welke mate die rekbaar moet zijn en in welke richting(en). Als je dat er bij zet, kan ik je vermoedelijk precies vertellen wat voor stof je moet hebben.

Het meest slijtbesteding is schuingeknipte canvas (tentenstof). Het meest rekbaar en daardoor sterke gebreide materiaal is dikke badpakkenstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet waar je het voor nodig hebt en hoe rekbaar het moet zijn, maar misschien is een dikke jeansstof met elastan een optie? Misschien heb je iets aan deze site, die hebben een enorme sortering stoffen:

Jeans? De stoffenkraam heeft het! Groot assortiment Stoffen online.Boerenbont ruit lakenkatoen · Borg · Carnaval- en feeststoffen · Damast · Dierenprint · Jute · Organza · Paillette stof / lamee (rekbaar glanzend) · Pluche ...
www.destoffenkraam.nl/jeans_stoffen.html -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
canvas is een hele sterke stof en vooral handig als je bijvoorbeeld een goede schooltas zoekt. deze stof is niet erg rekbaar maar zeker heel sterk en het slijt ook niet snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag lijkt wel wat op brainstormen.
Is dyneema wat voor je?