Hoe lang is melkpoeder nou echt houdbaar?

Ikzelf heb ooit een glazen pot gekocht met daarin koffiemelk-poeder. Daarna heb ik met navul verpakkingen steeds weer die pot gevuld als die te leeg was. Ikzelf heb altijd de neiging om het laatste beetje melkpoeder uit die pot weg te doen om zo te voorkomen dat er melkpoeder uit 2001 onderin blijft zitten terwijl ik steeds "verse" melkpoeder daaroverheen gooi met die navulverpakkingen. Maar mijn vraag is: Is dat wel nodig? Ik heb het idee dat melkpoeder gigantisch lang houdbaar is namelijk, ondanks de houdbaarheidsdatum die erop staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
28.9K

Antwoorden (6)

De houdbaarheidsdatum op producten moet aan een paar eisen voldoen ; bij verse producten natuurlijk veel korter en preciezer.

Sommige houdbare producten zijn echter letterlijk jaren- en jarenlang houdbaar. Of melkpoeder daar ook onder valt durf ik niet meteen te zeggen. Zolang het echter schoon en droog en goed afgesloten bewaard wordt, is er weinig dat er aan kapot kan. Elke keer de bus schoonmaken lijkt me dan ook helemaal niet nodig ; ik gooi ook gewoon zak op zak op zak, en ben er nog nooit ziek van geweest. In de praktijk echter wordt de pot soms aan de buitenkant toch vies en moet worden afgewassen, en dan was ik maar gewoon de hele pot als die toch net leeg is. Gemiddeld gaan er zo niet meer dan pakweg 4 navullingen in.

Wanneer je echter dergelijke producten erg lang bewaard, kan op een gegeven moment wel de smaak wat achteruit gaan. En voor fabrikanten is het natuurlijk aantrekkelijker als je elk jaar je gehamsterde voorraad conservenblikken vervangt door nieuwe, terwijl ze ondanks de houdbaarheidsdatum misschien nog wel tien, twintig, dertig jaar meekunnen. Diepgevroren producten zijn heel wat sneller kapot dan goedgemaakte conserven. Je gezonde verstand gebruiken is meestal een uitstekende leidraad. Net als je neus, je ogen en je tong.

Een blik dat een jaar over datum is zou ik rustig nog opwarmen en eten. Een pakje houdbare slagroom echter na een paar weken al niet meer, het is toch een vloeistof. Droge pasta, vooral mie, verraad haar uiterste houdbaarheidsdatum vrij eenvoudig door de geur, terwijl je macaroni best maanden-en maandenlang kunt bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan je melkpoeder dat over de datum is nog gewoon gebruiken. Het spul is jaren houdbaar, zeker als het luchtdicht verpakt zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van de levensvoorwaarden van bacterien is water. In poeder is dat afwezig, waardoor dat in principe niet kan bederven door bacterien. Maar bij het telkens weer open en dicht doen van de pot, wordt het poeder op den duur toch vochtig.
Laat 'r maar eens een lepeltje instaan, daar gaat het poeder op den duur aan vastkleven, een teken dat er vocht bij is gekomen.
Het beste is, de pot geheel leegmaken en dan kun je hem gerust weer een paar keer vullen, maar niet tot in het oneindige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter aanvulling op de antwoorden die er al staan:
je hoeft niet bang te zijn dat de oude melkpoeder onderop blijft zitten. Door het scheppen met het lepeltje komt oudere poeder uiteindelijk toch door de hele pot en gebruik je dat ook. Het poeder verplaatst zich, ook door het navullen. Het laatste restje kan dus net zo goed het nieuwste poeder zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lang, maar niet eeuwig... Op een gegeven moment (na een paar jaar) zitten er klonten in die niet meer in de koffie oplossen. DAT was voor mij de reden over te gaan op koffie zonder melk. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in principe zijn droge producten heel erg lang houdbaar indien ze droog blijven. Als je de koffie creamer regelmatig gebruikt hoef je het restje onder uit de pot niet weg te gooien,maar kun je deze gebruiken tot hij op is en de pot dan navullen,zoals vele poeders trekt ook dit poeder vocht aan wat verklaart dat aan de lepeltjes die erin staan zoals ook uit een ander antwoord is gebleken poederresten kleven. door regelmatig te gebruiken en de pot vooral in de zomermaanden eventueel niet helemaal vol te doen maar een gedeelte in de navulverpakking te laten vul je sneller na en ga je dus iets zuiniger met het spul om.