Werkt cola light ook op oude verroeste schroefjes en boutjes?

Ik heb namelijk geen gewone cola in huis en ik probeer het stemmechaniek van een oude roestige gitaar te ontroesten...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
16.4K

Het beste antwoord

Wat zorgt ervoor dat roest verwijderd wordt met cola, ice tea en fanta?
We hebben een proefje gedaan: roest verwijderen met verschillende frisdranken.
Enkel bij ice tea, coca cola en fanta lukte het. Bij de anderen niet.
Welke stof in die dranken zorgt ervoor?

In deze drankjes zit fosforzuur, een vrij sterk zuur, formule H3PO4.

Het is de overmaat zuur (H+) die maakt dat de oxiden en hydroxiden oplossen:

H+ + OH- -> H2O
2H+ + O2- -> H2O

Al deze drankjes smaken ook zuur (een meting van de pH zal dat duidelijk maken), maar de overmaat suiker of zoetstof maskeert dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Denk niet dat de suiker de werkzame stof is dus lijkt mij dat het wel werkt. Plakt waarschijnlijk juist minder Misschien juist een voordeel