Waarom heeft de vredesduif een olijftak in zijn snavel?

Hallo,
ik zou graag willen weten waarom het christelijk symbool, de duif, een olijftak in zijn snavel heeft, graag in jip en janneke taal.
Alvast bedankt! :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
9.3K

Antwoorden (2)

In het verhaal van de ark van noach zagen ze een duif vliegen met een takje in zijn mond. Hierdoor wisten ze dat er land in de buurt was waar ze alles opnieuw konden opbouwen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag

dartsparadis

Vrede, zo zegt de schrift, is een ‘vrucht van de heilige geest’.
De olijfboom levert olijven en dus ook olijfolie.
Olijfolie is eveneens een beeld van diezelfde geest.
ook de duif zelf diende als het instrument dat bij de doop van Jezus Christus werd gebruikt als symbool voor het herstel dat hij zou bewerkstelligen van een ‘vredevolle verhouding met Jehovah God’, de God van vrede.

Deze hieroglyfische benadering sluit dus aan bij elk van deze betekenissen, en ook bij het Noachitische verbond dat door een beantwoorder van uw vraag hierboven gelinkt wordt
.

aldus wordt die duif met de olijftak in zijn snavel een beeld van het onderwijs van Jezus Christus door middel waarvan mensen van goede wil opnieuw tot vrede met Jehovah kunnen geraken.