Is het hindoeïsme nou polytheïstisch of monotheïstisch

want brahman is de goddelijke bron maarja ze hebben we 10000 andere goden ik heb geeen idee

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.5K

Antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht poly
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hindoeïsme is monotheïstisch, alle namen zijn aspecten van hun ( enige) god
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In wezen monotheistisch, in zijn verschijnigsvorm poly-theistisch, Er is uiteindelijk maar 1 goddelijk principe: Brahma.
De verschillende verschijningsvormen zijn aspecten of emanaties.
Zoals mijn (huidige) avatar Kali Durga die haar tong uitsteekt naar ... ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja...uiteindelijk wel,
Het hindoeisme bestaat als geheel helemaal niet. Het is een verzameling van levensbeschouwingen die voorkomen in de streken rondom de Indusvallei, of te wel: het huidige India. De naam hindoeisme is dan ook niet dat naam die hindoes zelf hieraan hebben gegeven, de eigenlijk naam is Sanatana Dharma (vrij vertaald: de eeuwige weg). De naam hindoeisme stamt uit de tijd van het westers kolonialisme. Ook de concepten polytheisme en monotheisme zijn typisch westerse concepten die niet makkelijk te plaatsen zijn in een andere (in dit geval Indiaase) context. Maar als je de Sanatana Dharma al zo zou willen plaatsen, dan zou het een monotheistische religie zijn. De verschillende goden zijn immers allen verschijningsvormen van het ene goddelijke principe: Brahman. Zijn scheppende kant is 'Brahma', zijn instandhoudende kant is 'Vishnoe' en zijn vernietigende (en daarmee weer tot schepping leidende) kant is 'Shiva'. Deze kennen vervolgens ook weer allerlei kanten en gezichten, allemaal voortkomende uit het goddelijke principe 'Brahman'. Het lijkt een beetje op de drie-eenheid in het christendom, waar God drie gezichten kent: Vader, Zoon en Geest. We spreken dan ook wel over inclusief monotheisme (monotheisme waarbij God meervormig is), in tegenstelling tot bijvoorbeeld het jodendom en de islam, waarbij God volledig een is: er is er maar een van en deze is ondeelbaar.

Vrede en alle goeds,
Jeffrey Korthout.