waarom heeft een kameel een bult op zijn rug , een dromedaris twee?

Waarom hebben ze niet allebei twee bulten op hun rug?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
20.2K

Het beste antwoord

Eigenlijk heeft de kameel er twee, en de dromedaris één.
Los daarvan, dat is gewoon een kwestie van evolutie. Waarschijnlijk zijn er in de loop van die evolutie ergens de twee soorten gesplitst en hebben zich toen appart ontwikkelt tot wat ze nu zijn.
Een of twee bulten heeft verder geen extra voordeel, zolang ze genoeg water kunnen opslaan (want daar zijn die bulten voor) hebben ze geen probleem en aangezien ze dat beiden voor weken kunnen denk ik niet dat ze het erg vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat een krokodil groen is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom heeft een konijn langere oren dan een hamster?

Het zijn 2 verschillende dieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zijn 2 verschillende dieren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is gezichtsbedrog omdat de dromedaris zo ver weg staat. Een dichtbijstaande dromedaris, ofwel een dromehieris, heeft een bult.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon, omdat het kan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dromedaris heeft één bult en een kameel twee. Dat komt omdat er meer mensen op de kameel hebben gezeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kameel en dromedaris lijken veel op elkaar. Het duidelijkste verschil tussen de twee soorten is het aantal bulten op de rug: een kameel heeft er twee en een dromedaris slechts één. Ook heeft de dromedaris veel korter haar, langere poten en is hij slanker gebouwd dan een kameel. De dromedaris komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten, de kameel uit Centraal-Azië.

De verschillen in uiterlijk zijn te verklaren als aanpassingen aan het klimaat: de winters en nachten in de Centraal-Aziatische woestijnen kunnen zeer koud zijn, terwijl het in de woestijnen in het Midden-Oosten zeer droog en heet kan zijn.

Dromedarissen en kamelen kunnen kruisen, en vruchtbare nakomelingen krijgen (hybridekameel). Deze bastaarden hebben één grote bult en zijn groter dan hun beide ouders
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet toch het verschil kunnen zien!

Nee, zonder gekheid: Het zal te maken hebben met de dingen die ze nodig hebben op de plek waar ze leven. Aangezien het vet in de bult wordt gebruikt voor de productie van energie en vocht, kan ik me voorstellen dat de kamelen (komen oorspronkelijk uit Centraal-Azië) meer energie nodig hebben dan de dromedaris (die uit het Midden-Oosten komt).

Wist je trouwens dat een dromedaris als embryo nog wel een tweede bult bezit, maar dat hij die niet tot ontwikkeling komt.