Wat is nou goed. ik wilde, of ik wou? of kan het allebei?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
59.3K

Het beste antwoord

Mag beide, hieronder de vervoegingen:

(ik) wil (ik) wilde, wou
(jij) wil, wilt; wil (jij) (jij) wilde, wou
(u) wil, wilt (u) wilde, wou
(gij) wilt (gij) wildet
(hij) wil (hij) wilde, wou
(wij) willen (wij) wilden
(jullie) willen (jullie) wilden
(zij) willen (zij) wilden

Toegevoegd op 04-06-2009 16:09:48
Het gevaar is wel als je gewend raakt aan "ik wou" dat de mogelijk bestaat dat je ook "wouden "als vervoeging gaat kiezen en dat is echt fout.

Toegevoegd op 04-06-2009 16:16:16
Op de volgende webpagina een leuke discussie hieromtrent. Nogmaals "ik wou" is niet fout. Wouden is echt foutieve vervoeging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Willen is een werkwoord.
Wouwen bestaat niet

Andere antwoorden (8)

Ik wilde, wij wilden. Dat is het enige juiste taalgebruik.

Ik wou, wij wouden - dat hoor je vrij vaak, maar het is spreektaal, erg familiair.

Zeker in de schrijftaal is het wilde, geen wou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je officiele dingen gaat schrijven, adviseer ik om "wilde" te gebruiken, dat is netter. Wou is namelijk meer een soort spreektaal.

Dit naar eigen ervaringen: bij een verslag nederlands komt er een dikke streep door wou/wouden (op mijn school dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilde is beter en formeler. Ik wou klinkt al niet lekker en is niet correct. Spreektaal is zakelijk gezien niet geoorloofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkwoord willen kent in de verleden tijd twee vervoegingen:
zowel de regelmatige vormen wilde en wilden als de onregelmatige vormen wou en wouden of wouen.

De enkelvoudsvorm wou wordt minder in de schrijftaal gebruikt; de meervoudsvorm wou(d)en is geheel beperkt tot de spreektaal.

Het kan dus allebei
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(ik) wilde, wou
(jij) wilde, wou
(u) wilde, wou
(hij) wilde, wou
(wij) wilden
(jullie) wilden
(zij) wilden

Achter ik, jij, u en hij kun je zowel wilde als wou zetten. Wou is echter meer spreektaal, ik zou het bijvoorbeeld nooit gebruiken in een officiële brief o.i.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag beide, maar zoals eerder gezegd is "wou" niet zo geschikt voor formele geschriften.

wil·len wilde of wou, h gewild 1 verlangen, begeren, eisen, wensen; zijn wil gebruiken: we ~ het niet hebbenastaan het niet toe; b) wensen het niet te kopen, te gebruiken enz.; het wil er bij mij niet in dat … ik kan niet geloven dat …; het toeval wilde dat … het was toevallig zo dat … 2 kunnen: dat wil weleens gebeuren 3 bereid zijn tot: wilt u het zout even aangeven? 4 geschikt zijn om te: die pen wil niet schrijven 5 beweren: het gerucht wil dat ze moesten trouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
persoonlijk vind ik wou veel beter klinken dan wilde maar blijkbaar dus niet abn genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn juf zegt altijd:
het is niet wou, maar wilde.
Dus ik denk dat het WILDE is