Waarom zie je vaak schapen met gekleurde verf op hun kont?

Regelmatig zie ik schapen met gekleurde verf op hun achterwerk. Waarom doet een schapenhouder dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
had afgelopen weekend naar jochem meijer moeten kijken

Het beste antwoord

...
Verf op de rug van het schaap

In de herfst, als de dagen korter worden en de kachel weer aangaat, krijgt het vrouwtjesschaap (ooi noem je die) regelmatig zin om te vrijen met het mannetjesschaap (de ram). Om de ongeveer zeventien dagen laat zij toe dat een ram haar dekt.

De boer koopt een ram en brengt hem rond die tijd bij de ooien in de wei. De ram moet de ooien dekken en drachtig maken. Iedere dag controleert de boer of de ram zijn werk wel doet. Hij kan dat goed zien, doordat hij de ram tijdens het vrijen de rug van de ooi laat verven. Aan het begin van de dektijd heeft de ram een soort tuig van leren riemen omgekregen. Daarop zit tussen zijn voorpoten een stuk vet kleurkrijt. Als de ram bovenop een ooi springt om haar te dekken, verft hij tegelijk met het kleurblok de achterkant van de rug van de ooi. Van veraf kan de boer de groene, blauwe of rode vlekken zien.

De lammetjes worden in het voorjaar geboren. Ze hebben ongeveer vijf maanden min vijf dagen in de buik van hun moeder gezeten. De ooi die je hier ziet, heeft op zes november van de ram een rode vlek op haar rug gekregen. Kun jij uitrekenen wanneer de lammetjes komen? Eerst tel je vijf maanden verder, dan tel je vijf dagen terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de schapenhouder doet dat niet. die hangd sponsjes met verf aan een riempje aan de buik van een manelijk schaap ( srry ff het woord kwijd ) als die een ooi dekt dat geeft deze verf af aan de rug. aan de kleur weet de boer wie wat heeft gedekt:)

Toegevoegd na 1 minuut:
en ram!! xD dat was het !
mannelijk schaap = een ram:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met de voortplanting van de soort. De boer kan door de achterblijfselen op 't schaap zien dat de ram in de 'buurt' is geweest....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je afgelopen za- Jochem Meyer niet gezien? ;)

De ram heeft een riempje om, met een soort van verf/krijt achtig blokje erop. Als de ram een ooi dekt, blijft er een gekleurde vlek op de kont van de ooi achter.
Zo kan de herder zien welk schaap gedekt is en welke niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ja die ook gezien ja:) xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt helemaal waar hoor, ik wist dit al jaren. Soms is de werkelijkheid gewoon grappiger dan wat je kunt bedenken.
Het mannetjes schaap heeft een kussen met verf onder aan zijn buik. De herder kan zo zien welk schaap gedekt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo is het !! Een totaal gebrek aan privacy voor het arme schaap. De hele wereld kan zo zien wanneer en met wie ze het heeft gedaan. In de wei waar ik langskom wanneer ik naar mijn werk ga, lopen schapen met een blauwe of een groene achterkant. Er zijn er een paar bij die blauw + groen zijn. Dan is het maar de vraag wie de papa van het lammetje zal zijn.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
meestal loopt er maar 1 bok bij dus de vraag wie is niet moeilijk
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
de verschillende kleuren op de ooi verwijzen naar welke periode deze gedekt is.
dus bv, blauw staat voor oktober, groen bv voor november. en voor md 1916: mannetjesschaap heet een ram geen bok. dat is bij geiten zo.
texellaar